Jag var sedan 1963 ordinarie lärare i samhällskunskap och historia på
Framnäs folkhögskola, utnämnd av ecklesiastikminister Edenman, då
regeringen 1969 plötsligt krävde betyg i geografi för behörighet i
SO-ämnen på grundskola och gymnasium. Om jag kompletterade min examen
skulle jag få behålla lönen under studierna. För mig innebar det en
ekonomiskt rimlig chans att flytta från Norrbotten till Lund!
Men barnen, särskilt pojken som går i grundskolan i Öjebyn - hur
ska han klara flytten? Lugn! Hela Sverige har samma läroplaner och
använder samma läromedel. Så vi flyttar till Lund. Mycket riktigt. I
Järnåkraskolan läser barnen samma läroböcker som i Öjebyn och har hunnit
ungefär lika långt.
Jag studerar kulturgeografi på universitetet och blir sedan
lärare i sydöstra Malmö på Heleneholmsskolan som har högstadium och
gymnasium. Närmaste grannskolor: Munkhätteskolan, Augustenborgskolan
och Sofielundsskolan. Miljö: bostadsområden, delvis nybyggda, delvis
slitna.
Nya arbetsförutsättningar. Undervisningen på gymnasiet liknar
visserligen den på Framnäs, men i grundskolan är trycket betydligt
högre. Malmöitiskan är inte helt lätt att förstå efter åren i
Norrbotten. Sjuor, åttor, nior, ungefär 180 elever i varje årskurs, sex
paralleller, indelade i två avdelningar med tre klasser varje
avdelning. Samarbete i lärarlag.
Jag blir snart klassföreståndare. Strax före vårterminens slut
konfererar jag med den lärare i Munkhätteskolan vars klass jag ska
överta. Hon berättar om klassens begåvningar, dess sociala talanger, de
oroliga, vilka som behöver särskilt stöd, andan i klassen. När
höstterminen börjar känner jag mina trettio elever. Jag tycker om dem.
Under hela högstadiet är jag deras klassföreståndare. Så gott som varje
termin har jag lärarkandidater att samarbeta och diskutera med.
Efter högstadiet fortsätter jag som klassföreståndare i en
gymnasieklass med samhällsvetenskapliga ämnen. Kanske 20 av mina 30
tidigare grundskoleelever följer mig. Några väljer naturvetenskap. Ett
par slutar. Så får vi ytterligare tre år tillsammans innan de tar
studenten. Jag har levt med dem och sett dem växa under sex år. Jag har
själv utvecklats. Vi skils – och jag startar på nytt, med en ny sjua.
Jag känner snart så gott som alla de cirka 900 eleverna på skolan – och de känner mig.
1985 raserar ett regeringsbeslut systemet. Grundskolebehörigheten
skils från gymnasiebehörigheten. Hälften av kollegorna tvingas flytta
från skolan. De flesta återkommer så småningom. Värst är det för
eleverna som förlorar sin sammanhållna studiegång genom grundskola och
gymnasium och i fortsättningen påtvingas tre år i någon annan
högstadieskola.
Nu är vi bara gymnasielärare. Heleneholmsskolan får sin estetiska
profil. I ett par treårsperioder är jag klassföreståndare för
musikklasser. Roligt. Stimulerande.
Och plötsligt är jag pensionär. I Sydsvenskan kan jag läsa hur
mitt framgångsrika gymnasium flyttar till Latinskolan i centrum av
Malmö. Det är klart att det ska ligga i centrum!
Men hur går det för barnen från Munkhättegatan, Ystadvägen,
Almhögsplan, Sevedsplan och Rasmusgatan efter det att kommunaliseringen
splittrat den svenska skolans huvudmannaskap och friskolorna
segregerat eleverna? Hur går det för barnen till mina elever?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar