Tekniska nämnden tog denna vecka beslut att upphandla färdtjänsten på
samma sätt som man gjort tidigare. Vänsterpartiet yrkade på att
kommunen skulle upprätta en beställningscentral i egen regi och
reserverade sig mot beslutet, som alla de övriga partierna ställde sig
bakom. Argumenten mot att gå vidare i upphandlingsprocessen med en
traditionell upphandling är att:
– det är ytterst oklart om det finns en fungerande
marknad att upphandla från. Om ingen annan aktör än den nuvarande
svarar med ett rimligt anbud, är kommunen beredd att teckna nytt avtal
med denna, som varken haft vilja eller förmåga att följa ingått avtal?
– modellen med egen beställningscentral bedöms som
kostsam men ingenstans ställs den kostnaden i relation till vad en
upphandling från en monopolmarknad kommer att kosta. Förvaltningens
beräkning av vad ett nytt avtal för färdtjänst kommer att kosta är
enligt branschorganisation och Transport allt för optimistisk. Istället
för 5 -10 miljoner rör det sig om 10 - 15 miljoner mer än vad dagens
avtal kostar. Att i det perspektivet avfärda egen beställningscentral
som kostsam är inte möjlig.
– att ingenstans i handlingarna står att en ny
upphandling kommer ställa krav på ersättning och villkor för
chaufförerna i nivå med gällande kollektivavtal. Detta trots att det är
uppenbart att den största orsaken till den icke-fungerande färdtjänsten
är den orimligt låga ersättningen till chaufförerna samt de dåliga
arbetsvillkoren de tvingas acceptera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar