Under samrådet med Trafikverket och företrädare för Lunds kommun om
planerna att göra stambanan fyrspårig inlämnade Klostergårdens byalag
en promemoria, som bland annat framhöll att endast gång- och cykeltrafik
bör tillåtas på den planerade nya genomfarten från Klostergården till
Åkerlunds och Rausings väg i anslutning till stationen.
Risken är annars att trafiken på Nordanväg förbi skola och boningshus blir alltför intensiv.
Lunds kommun planerar att tillåta busstrafik på genomfarten.
Byalaget framhåller att det är möjligt att tillåta bussar utan att
tillåta annan trafik. På flera ställen i Lund finns passager som är
öppna för busstrafik men inte för personbilar.
Det är Lund som ska betala både pågatågsstationen och järnvägspassagen. Kostnaden blir minst 40 miljoner.
Vi vet att stadsplaneförslagen förutser tät
bebyggelse i området närmast pågatågsstationen. Det innebär att
korpfotbollsplanerna kan komma att tas i anspråk.
Byalagets promemoria framhåller att korpfotbollsplanerna är
värdefulla inte bara för Klostergården utan för hela Lunds kommun och
att de därför inte bör utnyttjas för bebyggelse.
Byalaget föreslår att bebyggelsen i stället förläggs till fabriksområdet på västra sidan av stambanan.
Pågatågsstationen skall vara klar för användning 2022. Det är
därför viktigt att diskussionen om områdets utformning snarast inleds
mellan de boende och företrädare för Lunds kommun.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar