2021-02-25

När kommer höghastighetstågen? av Gunnar Stensson

Höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö behövs. Snart. För att slå ut det klimatförödande inrikesflyget.  Och av flera andra skäl.
   Men kommer de nån gång? Det tar ju ett halvt decennium att bygga två extra spår mellan Lund och Malmö bredvid de gamla.
   Våra förfäder var duktigare. På 1800-talet byggde rallarna SJ:s stamnät över hela Sverige på några få år. Eftersom de hade ont om pengar, fick det bli med lånade medel.
   Ygeman tänker, Han tänker mycket, när han tänker, men han tänker för sakta. Som poeten uttryckte det.
   Om ett par månader lägger regeringen fram sin infrastrukturproposition. Abstrakt åttastavigt begrepp. Men viktigt. Förslaget borde handla om höghastighetståg. Mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Till att börja med.
   Billigast och snabbast är, som vi skrev i förra VB, att bygga höghastighetsbanorna på upphöjda landbroar med i förväg tillverkade järnvägsdäck. Det sparar jorden och avskaffar de oerhört kostsamma och besvärliga barriäreffekterna.
   Vi kommer utan fara kunna cykla tvärs igenom Skåne under de flygande snabbtågen. Vi har sett att det går i tv-reportage från exempelvis Frankrike. 


Karin Svensson Smith förhandlade faktiskt med kineserna om ett sådant landbro-bygge redan 2015. Hade hon fått gehör för sitt initiativ hade höghastighetstågen visslat förbi över de avgasosande bilkolonnerna på E23 långt före invigningen av Klostergårdsstationen. Det hade varit bra.
   Men det är bra 2021 också. Höghastighetståg ger liv åt landets sysselsättning och försörjning

Inga kommentarer: