Höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och
Malmö behövs. Snart. För att slå ut det klimatförödande inrikesflyget.
Och av flera andra skäl.
Men kommer de nån gång? Det tar ju ett halvt decennium att bygga två extra spår mellan Lund och Malmö bredvid de gamla.
Våra förfäder var duktigare. På 1800-talet byggde rallarna SJ:s
stamnät över hela Sverige på några få år. Eftersom de hade ont om
pengar, fick det bli med lånade medel.
Ygeman tänker, Han tänker mycket, när han tänker, men han tänker för sakta. Som poeten uttryckte det.
Om ett par månader lägger regeringen fram sin
infrastrukturproposition. Abstrakt åttastavigt begrepp. Men viktigt.
Förslaget borde handla om höghastighetståg. Mellan Stockholm, Göteborg
och Malmö. Till att börja med.
Billigast och snabbast är, som vi skrev i förra VB, att bygga
höghastighetsbanorna på upphöjda landbroar med i förväg tillverkade
järnvägsdäck. Det sparar jorden och avskaffar de oerhört kostsamma och
besvärliga barriäreffekterna.
Vi kommer utan fara kunna cykla tvärs igenom Skåne under de
flygande snabbtågen. Vi har sett att det går i tv-reportage från
exempelvis Frankrike.
Karin Svensson Smith förhandlade faktiskt med kineserna om
ett sådant landbro-bygge redan 2015. Hade hon fått gehör för sitt
initiativ hade höghastighetstågen visslat förbi över de avgasosande
bilkolonnerna på E23 långt före invigningen av Klostergårdsstationen.
Det hade varit bra.
Men det är bra 2021 också. Höghastighetståg ger liv åt landets sysselsättning och försörjning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar