2021-09-23

Biologiskt kön eller könsidentitet? av Bengt Hall

Efter att ha streckläst Jonas Sjöstedts memoarer ”Allt kommer att bli bra” så börjar jag läsa Kajsa Ekis Ekmans ”Om könets existens”. Jag har inte kommit så långt ännu, men tillräckligt för att adre-nalinet ska poppa upp. Utan att ha reflekterat speciellt djupt har jag lagt märke till att begreppet könsidentitet är på modet. I sin regeringsförkla-ring häromdagen deklarerade Löfven att ”en modern köns-tillhörighetslag kommer innan mandatperiodens slut”. Jonas Sjöstedt krävde 2018 att ett tredje juridiskt kön skulle utredas och möjliggöras. Det ska ses som ett bejakande av transpersoner, dvs personer som vill byta kön.

Ekis Ekmans bok beskriver trenden att var och en själv ska få bestämma sitt kön. Kön har inte något med kroppen att göra utan är en känsla. Varje pojke som gillar rosa klänningar och känner sig som en flicka ska kunna klassificeras som flicka. Och få nytt personnummer. Detta ses av många som progressivt. Nu ska alla få vara sig själva. Men jag misstänker att i själva verket befäster inställningen de traditionella könsrollerna. Ett exempel är författaren Fredrik Ekelund som kom ut som transperson. Hans kvinnliga jag heter Marisol. Så här beskriver han sig själv:
   Som Fredrik vill jag alltid prestera, alltid åstadkomma saker och ting. Marisol är lugnare, mer harmonisk, hon låter världen komma till henne. Som Marisol är jag inte lika offensiv, om vi pratar fotbollsspråk. Om jag som Fredrik får bollen finns det bara en tanke i mitt huvud, det att göra mål. Men om jag hade varit Marisol där på planen hade jag nog nöjt mig med en och annan snygg dribbling.
 


Fredrik Ekelund – Marisol M            

Könsrollerna förstärks. Mannen är aktiv, kvinnan passiv, mannen agerar, kvinnan väntar, mannen gör mål, kvinnan spelar bara för att det är snyggt. Kajsa ger många exempel på samma sak. Kön bestäms inte av kroppen utan av våra beteenden. Istället för att tillåta att mannen får vara kvinnlig och vice versa så blir befästandet av könsidentitet uppenbarligen en återgång till traditionella könsroller. Kanske är det signifikativt att Marisol utsågs till kulturchef på den nya nationalkonservativa tidningen Bulletin?
   Att förbättra situationen för transpersoner är i högsta grad rimligt. Men det finns en rad komplikationer i synnerhet när det gäller könskorrigeringar. Det framkommer senare i boken. Jag fortsätter läsa med stort intresse och stor förvåning.

Inga kommentarer: