Det är inte alls säkert att konsumentmakt är tillräckligt för att skapa en bättre värld. … Konsumentmakt består nämligen
’bara’ av individers frikopplade individuella beslut. Politisk makt,
däremot, består av individers sammankopplade kollektiva beslut.
Detta är uppenbart inte samma sak, men det finns skäl
att anta att vi ibland har börjat blanda ihop saker och ting; att vi
har börjat tänka att marknadsmekanismen är en demokratisk ofelbarhet,
att vi med våra ekonomiska beslut också fattar genomtänkta och
heltäckande politiska beslut.
Ett sådant resonemang bygger på den orimliga premissen
att varje köp medför ett slags välgrundad etikprövning hos var och en
som vänder på slantarna för att få vardagen att gå ihop.”
Så skriver och tänker Andreas Ekström i Sydsvenskan den
31 augusti i sin recension av Julia Lindbloms reportagebok om
e-handelsföretaget Amazon. Läs för övrigt gärna hela recensionen Svidande exponering av jätten Amazon - Sydsvenskan Lund.
2021-09-02
Klartänkt om politisk makt och konsumentmakt av Ulf N
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar