(Nedanstående text skickade jag in till Sydsvenskans ”Aktuella frågor” och fick svaret att tidningen inte kommer att publicera artikeln med hänvisning till att det står många inlägg i kön. Jag har full förståelse för att tidningen inte kan publicera alla inlägg som skickas in. Men den styrande kvintettens angrepp på den rödgrönrosa oppositionen finns det plats för. Utrymmet blir tydligen trängre när det är oppositionen som vill debattera).
Lunds kommun har satt upp ambitiösa mål
för att minska utsläppen av växthusgaser. Om 9 år ska utsläppen i Lund
vara minst 80 procent lägre än år 2010. Om detta mål råder bred
politisk enighet mellan den styrande så kallade kvintetten, bestående
av L, M, C, KD och FNL, och oppositionen. Där slutar enigheten.
Miljöpartiet kräver som en självklarhet att beslut om mål också måste
följas av ett paket av åtgärder för att nå målen - en handlingsplan.
Men kvintetten säjer nej till en handlingsplan. Målen svävar som
luftpastejer.
De totala utsläppen i Lund har sedan 2010 minskat med ca 40
procent. El och värmesektorn har minskat utsläppen med hela 90 procent.
Övriga sektorers utsläpp har minskat marginellt. Detta gäller även
transport-sektorn, som idag står för ungefär hälften av alla utsläpp i
Lund.
Tre gånger större utsläppsminskningar
För att klara målet till 2030 fordras årliga
utsläppsminskningar i storleksordningen 7 -8 procent per år, vilket är
tre gånger större utsläppsreduceringar per år än under de gångna åren.
Trafiken är således den stora utsläppsboven. Om inte
växthusgaserna från trafiken nedbringas kommer Lund inte heller att
klara målet för de totala utsläppen. Målet är att utsläppen från
transportsektorn ska minska med 90 procent till år 2030. Det är ett
betydligt tuffare mål än det nationella målet, som är att 70 procents
reducering ska ha uppnåtts år 2030.
Kvintetten saknar strategi
Lunds klimatpolitiska råd, sammansatt av experter från olika
vetenskaper, har därför slagit fast att klimatarbetet i kommunen måste
fokusera på transportsektorn (Rapport år 2020). Kommunen har också i
sin årliga miljöredovisning pekat ut just transportsektorn som helt
avgörande för att få ner de sammanlagda utsläppen ytterligare.
För att framgångsrikt minska klimatpåverkan fordras
sålunda nya och verksamma åtgärder på transportområdet. Problemet är
att den styrande kvintetten vägrar att gå med på kraftfulla åtgärder
för att få ner trafiksektorns utsläpp. Kvintetten är i fullständig
avsaknad av strategi för hur målen ska nås.
Biltrafiken måste minska
Camilla Neptune (L), ordförande i kommunens miljö- och
hälsoutskott, är i ett uttalande i denna tidning i början av sommaren
(Sydsvenskan 11.6) tydlig på denna punkt: Kvintetten förlitar sig på en
allmän övergång till fossilfria drivmedel för motorfordon.
I en promemoria daterad 2020-02-24 slår Trafikverket
fast, att för att nå det nationella 2030-målet för transportsektorn,
alltså en 70-procentig minskning, fordras inte bara elektrifierade och
energieffektivare fordon och ökad andel förnybar energi i form av el
och biodrivmedel. Det fordras också ett transporteffektivt samhälle med
mindre biltrafik. För detta krävs, säger Trafikverket, nya åtgärder
och nya styrmedel.
Klimatpolitiska rådets rekommendationer
Det är inte bristen på förslag på och idéer om vad som bör
göras som hindrar kommunstyret från att vidta åtgärder. Så har t ex
Lunds kommuns klimatpolitiska råd i sin ovannämnda rapport rekommenderat
kommunen ett vidta ett antal åtgärder:
– Utforma tydligare satsningar på kollektivtrafiken genom fler separata bussfiler och bussgator
– Arbeta för begränsad framkomlighet för bil i
tätorten genom skärpta parkeringsnormer och ökade kostnader för bil-
och lastbilstrafik i tätorten, såsom trängsel- och parkeringsavgifter
– Mer aktivt samverka med näringsliv för att främja
klimateffektiv arbetspendling och för att utveckla hållbara
godstransporter och samdistributionslösningar
– Utveckla satsningar på gång- och cykeltrafik vad
gäller tillgänglighet, bekvämlighet och framkomlighet och beakta
cykelbanans bredd och samtidigt minska framkomligheten med bil
Bilisterna ska ratta fram utsläppsminskningar
Kvintetten vägrar att ta till sig Trafikverkets slutsatser
och slår dövörat till för Klimatpolitiska rådets rekommendationer. Den
förlitar sig på att bilisterna genom en övergång till fossilfria
bränslen rattar fram Lund till måluppfyllelse.
Lunds kommun har erkänt att det råder ett globalt
klimatnödläge. Miljöpartiet har i en motion föreslagit att en
handlingsplan för en snabb och kraftfull minskning av klimatpåverkan ska
upprättas och genomföras. Den politiska majoriteten sa i början av
sommaren nej till förslaget – ingen plan behövs, inga nya åtgärder
krävdes. Åtgärdsresistensen hos kvintetten är kompakt.
Är kvintetten redo ompröva sitt nej?
Vi är nu i slutet av en sommar som präglats av
klimatförändringarnas förödande konsekvenser: häftiga skyfall,
våldsamma översvämningar, rasande skogsbränder, härjande orkaner och
dödliga rekordtemperaturer. Dessa klimatrelaterade katastrofer har
givetvis inte undgått kvintetten. Mot bakgrund av det skärpta
klimatnödläget måste frågan ställas till Lund kommunstyre:
Är ni idag beredda att ompröva ert nej till en
handlingsplan? Är ni nu redo att axla ert ansvar och i bred samverkan
över partigränserna med oppositionen arbeta fram en plan med de nya,
kraftfulla åtgärder som det akuta klimatnödläget kräver och som gör det
möjligt att nå kommunens klimatmål?
Ulf Nymark, Miljöpartiet, Gruppledare i Lunds Kommunfullmäktige, Byggnadsnämndsledamot
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar