2021-09-02

Lund: Klimatnödläge och tuffa utsläppsmål – men den styrande kvintetten bakar luftpastejer av Ulf Nymark

(Nedanstående text skickade jag in till Sydsvenskans ”Aktuella frågor” och fick svaret att tidningen inte kommer att publicera artikeln med hänvisning till att det står många inlägg i kön. Jag har full förståelse för att tidningen inte kan publicera alla inlägg som skickas in. Men den styrande kvintettens angrepp på den rödgrönrosa oppositionen finns det plats för. Utrymmet blir tydligen trängre när det är oppositionen som vill debattera).

Lunds kommun har satt upp ambitiösa mål för att minska utsläppen av växthusgaser.  Om 9 år ska utsläppen i Lund vara minst 80 procent lägre än år 2010. Om detta mål råder bred politisk enighet mellan den styrande så kallade kvintetten, bestående av L, M, C, KD och FNL, och oppositionen. Där slutar enigheten. Miljöpartiet kräver som en självklarhet att beslut om mål också måste följas av ett paket av åtgärder för att nå målen - en handlingsplan. Men kvintetten säjer nej till en handlingsplan. Målen svävar som luftpastejer.
   De totala utsläppen i Lund har sedan 2010 minskat med ca 40 procent. El och värmesektorn har minskat utsläppen med hela 90 procent. Övriga sektorers utsläpp har minskat marginellt.  Detta gäller även transport-sektorn, som idag står för ungefär hälften av alla utsläpp i Lund.

Tre gånger större utsläppsminskningar
För att klara målet till 2030 fordras årliga utsläppsminskningar i storleksordningen 7 -8 procent per år, vilket är tre gånger större utsläppsreduceringar per år än under de gångna åren.
   Trafiken är således den stora utsläppsboven. Om inte växthusgaserna från trafiken nedbringas kommer Lund inte heller att klara målet för de totala utsläppen. Målet är att utsläppen från transportsektorn ska minska med 90 procent till år 2030. Det är ett betydligt tuffare mål än det nationella målet, som är att 70 procents reducering ska ha uppnåtts år 2030.

Kvintetten saknar strategi
Lunds klimatpolitiska råd, sammansatt av experter från olika vetenskaper, har därför slagit fast att klimatarbetet i kommunen måste fokusera på transportsektorn (Rapport år 2020). Kommunen har också i sin årliga miljöredovisning pekat ut just transportsektorn som helt avgörande för att få ner de sammanlagda utsläppen ytterligare.
   För att framgångsrikt minska klimatpåverkan fordras sålunda nya och verksamma åtgärder på transportområdet. Problemet är att den styrande kvintetten vägrar att gå med på kraftfulla åtgärder för att få ner trafiksektorns utsläpp. Kvintetten är i fullständig avsaknad av strategi för hur målen ska nås.

Biltrafiken måste minska
Camilla Neptune (L), ordförande i kommunens miljö- och hälsoutskott, är i ett uttalande i denna tidning i början av sommaren (Sydsvenskan 11.6) tydlig på denna punkt: Kvintetten förlitar sig på en allmän övergång till fossilfria drivmedel för motorfordon.
   I en promemoria daterad 2020-02-24 slår Trafikverket fast, att för att nå det nationella 2030-målet för transportsektorn, alltså en 70-procentig minskning, fordras inte bara elektrifierade och energieffektivare fordon och ökad andel förnybar energi i form av el och biodrivmedel. Det fordras också ett transporteffektivt samhälle med mindre biltrafik. För detta krävs, säger Trafikverket, nya åtgärder och nya styrmedel.

Klimatpolitiska rådets rekommendationer
Det är inte bristen på förslag på och idéer om vad som bör göras som hindrar kommunstyret från att vidta åtgärder. Så har t ex Lunds kommuns klimatpolitiska råd i sin ovannämnda rapport rekommenderat kommunen ett vidta ett antal åtgärder:
  Utforma tydligare satsningar på kollektivtrafiken genom fler separata bussfiler och bussgator
  Arbeta för begränsad framkomlighet för bil i tätorten genom skärpta parkeringsnormer och ökade kostnader för bil- och lastbilstrafik i tätorten, såsom trängsel- och parkeringsavgifter
  Mer aktivt samverka med näringsliv för att främja klimateffektiv arbetspendling och för att utveckla hållbara godstransporter och samdistributionslösningar
  Utveckla satsningar på gång- och cykeltrafik vad gäller tillgänglighet, bekvämlighet och framkomlighet och beakta cykelbanans bredd och samtidigt minska framkomligheten med bil

Bilisterna ska ratta fram utsläppsminskningar
Kvintetten vägrar att ta till sig Trafikverkets slutsatser och slår dövörat till för Klimatpolitiska rådets rekommendationer. Den förlitar sig på att bilisterna genom en övergång till fossilfria bränslen rattar fram Lund till måluppfyllelse.  
   Lunds kommun har erkänt att det råder ett globalt klimatnödläge. Miljöpartiet har i en motion föreslagit att en handlingsplan för en snabb och kraftfull minskning av klimatpåverkan ska upprättas och genomföras.  Den politiska majoriteten sa i början av sommaren nej till förslaget – ingen plan behövs, inga nya åtgärder krävdes. Åtgärdsresistensen hos kvintetten är kompakt.

Är kvintetten redo ompröva sitt nej?
Vi är nu i slutet av en sommar som präglats av klimatförändringarnas förödande konsekvenser:  häftiga skyfall, våldsamma översvämningar, rasande skogsbränder, härjande orkaner och dödliga rekordtemperaturer. Dessa klimatrelaterade katastrofer har givetvis inte undgått kvintetten. Mot bakgrund av det skärpta klimatnödläget måste frågan ställas till Lund kommunstyre:
   Är ni idag beredda att ompröva ert nej till en handlingsplan? Är ni nu redo att axla ert ansvar och i bred samverkan över partigränserna med oppositionen arbeta fram en plan med de nya, kraftfulla åtgärder som det akuta klimatnödläget kräver och som gör det möjligt att nå kommunens klimatmål?
Ulf Nymark, Miljöpartiet, Gruppledare i Lunds Kommunfullmäktige, Byggnadsnämndsledamot

Inga kommentarer: