Den nya järnvägsbron över Höje å är
äntligen färdig. Den är lång och hög, ansluten till de höga banvallar
som överbryggar nivåskillnaden mellan Lund och Höje å. Bygget har
pågått flera år. Passagen under bron har gång på gång varit avstängd,
ibland flera månader. Den 20 augusti öppnades den igen,
förhoppningsvis för alltid.
Den sista fasen i brobygget var själva betonggjutningen i de
väldiga träformar som formatet krävde. Nu rivs de och forslas bort.
Den intensiva verksamheten kring bron har upphört. Barriären mellan
Klostergården och Källby är borta.
Två mindre broar över tunnlar genom
banvallen har under veckan blivit färdiga. I måndags hade många
åskådare samlats vid platsen för den framtida (2024)
Klostergårdsstationen för att se hur bron över tunneln mellan Nordanväg
och Maskinvägen baxades på plats i ett organiserat kaos av grävskopor,
robusta gula Bigfoot-lastbilar, traktorer och dånande grusmassor. Bron
är en enkel pall av grå cement. Pallen ska bära hundratals tåg per dygn
i kanske hundra år.
Betydligt färre bevittnade hur en likadan,
men högre och bredare bropall på samma sätt monterades in i banvallen
några hundra meter längre söderut, mellan Klostertäppans kolonier och
Källbymöllas odlingslotter.
Att den är större beror på att banvallen där är högre där och
tunneln mellan Sunnanväg och Värpingevägen ska rymma busstrafik, medan
den mindre tunneln vid Klostergårdsstationen endast är avsedd för
gående och cyklister.
Arbetet med själva vägen som korsar grönområdet vid den södra
tunneln pågår samtidigt. Också där schaktas väldiga massor grus och
sand.
Därmed är den långvariga järnvägsbarriären mellan Klostergården
och Källby äntligen genombruten. Källbystaden återstår att bygga och
Klostergårdsstationen kommer under många år ligga vid det övergivna,
fula fabriksområdet längs Åkerlunds och Rausings väg.
Mängden grus och sten som förflyttas av människor
beräknas till 57 tusen miljoner ton. Människor förflyttar alltså mer
jord och grus och sand på planeten än alla floder och vindar
tillsammans.
Färdigställandet av de tre broarna är vårt lilla bidrag
vecka 39, 2021. Vi genomförde tidigare en mångårig förflyttning av grus
och jord när vi grävde reningsverksdammarna på 1930-talet. Vi kommer
att göra en ännu större när vi bygger Källbystaden.
Själva jordskorpan är numera skapad av människan. Dess
lager innehåller legeringar, föroreningar, isotoper, städer,
infrastruktur.
Den innehåller också tusentals miljarder skott som
avfyrats i mänsklighetens historia, senast under Sovjetunionens och
USA:s 40-åriga krig i Afghanistan. Blyet oxiderar och skotten lämnar
fickor av blymineraler i jorden.
Massmördandets molekyler kommer efter oss att flöda
stilla genom jordskorpans översta skikt som en signatur för det vi ännu
kallar mänskligheten, påpekar Sverker Sörlin i Antropocen. 2017.
Dånet från schaktmaskinerna tränger in genom mina öppna fönster, medan jag reflekterar över detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar