Lärarna – och eleverna – underkänner skolsystemet och partiledarna
Rektorn och skoldebattören Lina
Axelsson Kihlblom avslöjar hur man som skolledare på en friskola fixar
vinst till aktieägarna på elevernas bekostnad. Det har hon själv
ofrivilligt gjort det under en period som friskolerektor.
När man startar en friskola marknadsför man den först i villakvarteren, aldrig i hyreshusen.
Man förklarar kösystemet för föräldrarna. Skolans kö är i verkligheten ofta en pärm i rektorns rum.
Var sjunde ansökan är en låtsasansökan som man kan
lyfta bort för att ge en önskad elev platsen. Ringer en kändis eller
statusfamilj får man inte tacka nej.
Skolan får en profil, språklig eller pedagogisk som
bara välartade barn klarar av. Då kan man säga till de oönskade: ”den
här skolan är inget för ditt barn.”
Man har ett kunskapstest och skannar av kön så man kan säga; ”den här skolan är nog inget för ditt barn.”
Det är rektor som avgör om skolan är full, och för
akademikerbarnet Emma finns det alltid plats men tyvärr inte för
Muhammed.
Betygssystem med underkänt tidigt i åldrarna, det
oorganiserade skolvalet och skolsegregationen har lett till att cirka
15 procent av Sveriges femtonåringar underkänns i en obligatorisk
skolform och förvägras ett nationellt gymnasieprogram.
Hon är inte förvånad över att dessa barn skapar
parallella samhällen. Skolsystemet är beslutat i riksdagen, där vissa
kallar barn under arton år för terrorister.
En annan debattartikel, skriven av den legitimerade gymnasieläraren Tilde Johansson har rubriken:
Varför frågar ingen Ulf Kristersson vad han menar med bättre?”
För vad menar Ulf med att friskolor gör någonting bättre?
Är det bättre för eleverna att ha färre personal som jobbar inom elevhälsan?
Blir undervisningen bättre i skolor som har lägre andel behöriga lärare?
Utvecklar eleverna ett bättre språk eller blir bättre i idrott
och hälsa när skolan inte i lika hög grad erbjuder ett bibliotek eller
en idrottshall?
Och menar Ulf verkligen att det är bättre för samhället med skolor
som sätter för höga betyg i förhållande till elevernas kunskapsnivå?
Läs hela artiklarna i Skolvärlden!
Läs också debattinlägget Vi som företräder landets skolelever ger partiledarna underkäntav
Josephine Fälth, ordförande för Sveriges elevkårer, och Lilian
Helgason, ordförande för Sveriges elevråd. De kräver behöriga lärare som
har tid att se varje elev, kartläggning av elevers behov och
individanpassat stöd, och en synlig elevhälsa med resurser. Sydsvenskan 14 oktober.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar