2022-02-03

Martin Luther King lever

 

Jag har skrivit om Martin Hägglunds bok Vårt enda liv tidigare. Mig har den visat hur jag kan arbeta meningsfullt för demokratisk socialism och en bevarad jord tillsammans med mina medmänniskor under den korta tid som återstår. Martin Hägglund använder Martin Luther Kings korta liv, 39 år, som exempel på hur vi håller varandra levande genom att minnas varandra och fortsätta den gemensamma kampen. Jag hoppas förstås att mina medmänniskor ska värdera sina liv på samma sätt och aktivt fortsätta att förverkliga det som bortgångna kamrater trodde på.
   Bojkotten mot de segregerade bussarna i Montgomery 1955 och 1956 var upptakten till den kamp för jämlika rättigheter för svarta medborgare som kulminerade när Martin Luther King höll sitt stora tal ”I have a dream” 1963. Den 6 augusti 1965 undertecknade president Lyndon Johnson rösträttslagen. Det var USA:s stoltaste stund. I själva verket var tiden övermogen för reformen. Segregationen i söder hämmade den utveckling och tillväxt som utmärkte de årens USA. Rasismen var dyr och dum. Åtskilda skolor. Åtskilda löner. Åtskilda toaletter. Åtskilda platser i bussar och tåg. Dåligt rykte i hela världen. Inte bara de svarta, utan flertalet amerikaner ville ha bort skiten som bara ställde till det.
   Det amerikanska etablissemanget upphöjde medborgarrättsrörelsens frontfigur Martin Luther King som var kristen pastor och tillämpade ickevåldsmetoder till nationalhjälte, statyer restes och en helgdag instiftades. Så skulle rasismen i USA vara ett minne blott. Det är 57 år sedan. Idag är rasismen värre än då.
   Men Martin Luther King var inte någon onkel Tom som nöjde sig med formella rättigheter. Han ville avskaffa de ekonomiska orättvisorna i USA som också drabbade fattiga vita. En vecka efter det att presidenten undertecknat rösträttslagen utbröt kravallerna i Watts. Städernas getton var medborgarrättsrörelsens nya frontlinje. Målet var att avskaffa fattigdom, förhindra exploatering av arbetare och skapa ekonomisk rättvisa. King höll fast vid ickevålds-linjen, medan andra ledare förespråkade våldsmetoder och svart nationalism.
   ”Jag tror att det måste till en ombildning av hela samhället, en värderingarnas revolution”, sa King i en intervju 1967. Han förespråkade bland annat en garanterad årlig inkomst för att avskaffa fattigdomen. President Johnson mottog regelbundet PM från FBI med titeln ”Martin Luther King Jr – säkerhetsfråga – kommunist.”

Den 3 april1968 reste King till Memphis, Tennesee, för att som representant för sin rörelse Poor Peoples Campaign tala vid den lokala fackföreningsrörelsens protestmöte mot allvarliga missförhållanden i renhållningsarbetarnas situation. Han hade feber och ont i halsen, saknade manus och hade helst velat slippa, men talet blev en succé. 2000 fackföreningsmedlemmar hade kommit till pingstkyrkan Mason Temple för att höra honom. Han förespråkade generalstrejk som en kampmetod utan våld. Nästa dag, den 4 april blev han mördad utanför motellet där han bodde.

”Det har gått mer än 50 år sedan King mördades. Varken hans idé om en radikal värderingsrevolution eller hans vision om demokratisk socialism utvecklades någonsin. En sådan utveckling är vår uppgift”, skriver Martin Hägglund i Vårt enda liv.
   I sin bok visar han att det kapitalistiska måttet på social rikedom är självmotsägande och kräver en omvärdering av värde. Den demokratiska socialismens tre principer är socialt tillgänglig fri tid, gemensamt ägande av produktionsmedlen, och arbete som utförs av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
   Martin Hägglund utgår från att vi bara har ett enda liv, vilket innebär att livet oändligt värdefullt och våra engagemang och ideal spröda och sårbara, men att vi måste tro på dem och verka för dem.  Vi ska alla ska förlora våra liv och vi sörjer våra döda eftersom det endast är i våra minnen och engagemang de kan finnas. Vi är alla beroende av varandra. Därför ska vi göra vad vi kan men också få vad vi behöver.
   Martin Hägglund använder Martin Luther Kings liv och gärning som exempel, visar hur Kings idéer utvecklas i det praktiska genomförandet, hur de misstolkas och förvanskas, hur de stoppades genom skottet den 4 april 1968, men hur vi gör dem levande igen genom att minnas dem, utveckla dem och genomföra dem.
Gunnar Stensson

Inga kommentarer: