I december 2017 tog kommunstyrelsen, efter
förslag från Miljöpartiet och Socialdemokraterna, beslut om att
kommunens medarbete skulle erbjudas förmånscyklar med bruttolöneavdrag.
Tre (!) år senare, 2020-12-02, upphävde styrelsen detta
beslut. Majoritetens argument mot förmånscyklar kan sammanfattas med
att det var allmänt besvärligt att erbjuda förmånscyklar och att Lunds
kommun, till skillnad från en rad andra kommuner, inte ansåg sig kunna
hantera konceptet förmånscyklar. Miljöpartiet och Socialdemokraterna
reserverade sig mot beslutet.
I stället för erbjudande om förmånscyklar beslutade
styrelsen att kommunen skulle teckna rabattavtal med lokala
cykelhandlare. Avtalet skulle avse rabatt för kommunens anställda vid
inköp av cyklar.
Lund på efterkälken
Lunds kommun har som ambition att vara en attraktiv,
miljövänlig och hälsobefrämjande arbetsgivare. Lund måste därför komma
loss från sin efterkälkeposition i förhållande till andra kommuner när
det gäller cykelförmåner. Kommunen måste leva upp till sina uttalade
målsättningar och i handling visa att den värnar de anställdas hälsa
och välbefinnande genom att stimulera och premiera medarbetarnas
övergång från bilresor till cykelresor, både när det gäller
arbetspendling och resor på fritiden. Att välja cykel i stället för bil
har inte enbart en positiv effekt på medarbetarnas hälsa. När fler
resor görs per cykel ökar också möjligheterna att klara av LundaEkos mål
gällande bland annat utsläpp av klimatgaser, minskat buller och
minskade luftföroreningar.
Både rabattavtal och förmånscykel
Verkställandet av beslutet om rabattavtal med lokala
cykelhandlare har fördröjts och det är enligt interpellationssvar i
fullmäktige 2022-01-25 oklart när sådana avtal kan erbjudas kommunens
anställda. Även om rabattavtal så småningom kommer att tecknas med
lokala cykelhandlare utesluter detta inte att kommunanställda också
erbjuds att teckna avtal om förmånscyklar. Tvärtom: det ger fler
möjligheter för kommunens medarbetare att på fördelaktiga villkor
skaffa sig bra och miljövänliga fordon och utrustning för sina
cykelresor.
Att teckna avtal om förmånscyklar är nu ännu förmånligare
för kommunens medarbetare. Riksdagen har nyligen beslutat att förmån av
cykel inte ska tas upp till beskattning till den del av förmånsvärdet
som uppgår till högst 3 000 per år.
Med hänvisning till det ovan anförda föreslår jag därför att fullmäktige beslutar
att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram ett koncept för att erbjuda kommunens anställda ett brett urval av förmånscyklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar