2022-03-17

Jag står här på ett torg

 

Lars Forssell skrev visan Jag står här på ett torg i slutet av 1950-talet. Den handlar om Frankrikes krig mot Algeriet som kostade en miljon algerier livet och tvingade ett par miljoner på flykt. De Gaulle erkände Algeriets självständighet 1962.
   Nu riktar visan sig mot andra män med makt.  Karin sjöng den då och skulle ha sjungit den nu också. Här är visans båda sista verser. (Ulla Sjöblom har gjort en klassisk inspelning)

Jag vet att jag är dum.
Säj ingenting om riken
de Gaulle och politiken
för då så blir jag stum.
Men säj, hr President
om ni har tid att svara
å, kunde ni förklara
det onda som har hänt.

Vem är det som ställt till
så vi som är som andra
ska slåss emot varandra
fast ingen av oss vill?
O alla ni med makt
jag ville bara säga:
låt människorna leva
och gör som jag har sagt!
Å, gör som jag har sagt...         

Inga kommentarer: