Min första uppgift som lärare hösten 1961
blev att samla de cirka 150 nyanlända eleverna för att hylla Dag
Hammarskjöld som omkommit, eventuellt mördats, i en flygkrasch vid
Ndola i Kongo under sina försök att lösa Kongokrisen. Att avskaffa
kolonialismen såg jag som FN:s huvuduppgift. Kolonialmakterna, i detta
fall Belgien, var den onda kolonialismens försvarare. Efter befrielsen
skulle demokrati införas i de forna kolonierna. Dag Hammarskiöld hade
som FN:s generalsekreterare lett befrielsekampen.
Det var ungefär vad jag hävdade den där septemberdagen på
skolgården utanför folkhögskolan. Den svenska flaggan vajade i
höstvinden och lönnarna var röda.
Eleverna var nästan jämnåriga med mig och påminde om mina
kamrater i Älghult. Många hade målet att skaffa den grundskolekompetens
som nu krävdes för tillträde till utbildningar till sjuksköterska,
polis, småskolelärare med flera yrken. De hade lämnat skolan före
grundskolans införande. Rektor Schmidt tilldelade mig många läroämnen:
svenska, samhällskunskap, geografi, historia och gymnastik. Dessutom
två timmars nutidsorientering i aulan en gång i veckan.
Karin hade genomgått en svår förlossning och
kom först en månad senare med vår son som var döpt till Martin. Skolans
teaterlinje var förlagd till en lokal i Skara. Karin anslöt sig till
utbildningen så fort hon kommit. Lärare och ledare var Carl-Eric Proft
som bodde i en villa intill vår barack. Vi anställde en barnflicka för
att se till Martin de tider då vi båda var upptagna.
Vi umgicks mycket med Proft och hans fru. De var ett
medelålders par med rötter någonstans i Europa. Carl-Eric Proft var en
äldre, elegant man med skägg och sportbil. Karin blev central i
teaterlinjen och förberedelserna för Skara skolscen. För att skaffa
stöd till den blivande teaterskolan turnerade Karin och Proft i Skara,
Skövde och andra närliggande samhällen med en version av Alfred de
Mussets pjäs En dörr ska vara öppen eller stängd. Karin fick senare huvudrollen i Aristoteles tvåtusenfemåriga komedi Lysistrate om kvinnornas kärleksstrejk. Jag har ett rollfoto i köket.
Vi fick under en skolresa till Oslo tillfälle att se Bertolt Brechts pjäs Den kaukasiska kritcirkeln på
Nationaltheatret. Vi var imponerade av att för första gången få
uppleva Brechts politiska teater som hade varit ett stort samtalsämne
under åren i Göteborg. Huvudrollen spelades av en ny skådespelare, Liv
Ullman. ”Hon är 24, två år yngre än jag”, konstaterade Karin.
Till Stockholm reste vi för att se Peter Weiss drama Mordet på Marat. Dramats form är speciell: en grupp patienter på ett mentalsjukhus uppför under ledning av
markis de Sade en teaterföreställning om franska revolutionen. Den
politiska teatern var vad Karin ville ägna sig åt.
Detalj från målningen "Marats död"
av Jacques-Louis David, 1793.
Proft hyllade traditionell teater och kultur. Vi ville ersätta den med Kent Anderssons, Peter Weiss och Bertolt Brechts samhällstillvända teater. Konflikten var ofrånkomlig. Det var delvis samma motsättning som jag hade upplevt på läroverket i Växjö och vid universitetet i Lund.
Att vara lärare på den tidens folkhögskola
var en heltidsuppgift alla dygnets timmar. Jag ville att mina elever
skulle få den kunskap de behövde. Vi skaffade inträdesprov till bland
annat sjuksköterske- och polisutbildning. Det var mycket de skulle
kunna! Jag kom visserligen direkt från en högskoleutbildning i
statskunskap, men här var en mängd fakta och regler jag inte kunde. Vi
fick plugga tillsammans.
Och plötsligt förlorade vi en sjättedel av tiden! Lördagarna blev
undervisningsfria! Eleverna reste hem redan på fredagseftermiddagen!
Hur skulle vi hinna med kurserna utan lördagslektionerna?
Många klarade det. I framtiden träffade jag ibland sjuksköterskor och poliser som jag undervisat.
Efter två år kände vi att det var tid att flytta. Vi
hade upptäckt Framnäs folkhögskola i Öjebyn utanför Piteå. Den var
unik. Framför allt hade den en flerårig utbildning i musik med
musiklärare som var specialister på de olika instrumenten. Skolan hade
kontakt med både den norrländska musikhögskola och den
Norrbottensteater som hade börjat planeras. Naturligtvis fanns också en
treårig allmän linje. Dessutom var Karin bekant med Norrbotten
eftersom hennes syster Ingrid var småskolelärare i Måttsund utanför
Luleå. Karin hade tillbringat ett år hos Ingrid för att studera.
Så jag sökte en tjänst i Framnäs folkhögskola, Öjebyn, Piteå,
Norrbotten och blev antagen. En dag i slutet av augusti mötte oss en
vaktmästare på stationen efter den dygnslånga tågresan och skjutsade
oss till vår bostad i Prytzska gården. Han talade utpräglat Pitemål och
vi hade svårt att uppfatta somliga ord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar