Inför beslutet om spårväg i Lund var en av diskussionspunkterna om det fanns en så kallad spårfaktor för resandet. Det vill säga frågan om spårtrafik lockar fler resande än busstrafik. Spårvägsmotståndarna hävdade att det inte fanns en spårfaktor medan anhängarna hävdade att det finns det visst.
Trivectorrapport
Nu har Trivector AB, känt Lundakonsultföretag i
hållbarhetsbranschen, på uppdrag av Göteborgs trafikkontor, utarbetat
en rapport om spårfaktorn. Rapporten, som utarbetats av en hel rad av
Trivectors trafikforskare, har titeln ”Olika perspektiv på
spårfaktorn”. Rapportens slutsats är solklar: det finns en spårfaktor
för resandet. Forskarna skiljer på direkt spårfaktor och indirekt spårfaktor. Direkt
spårfaktor är den extra resandeökning som sker ”allt annat lika” medan
indirekt spårfaktor inbegriper att spårtrafiken har högre standard än
busstrafik.
Spårfaktor: 10 %
På grundval av litteraturstudier och fallstudier av
relativt nyligen gjorda spårtrafiketableringar, bland annat
förlängningen av spårvägslinje 2 i Norrköping, Pågatågstrafiken på
Ystadbanan som öppnade 1996 och spårvägstrafik i Bergen, kommer
författarna fram till att den direkta spårfaktorn för resande kan ligga
mellan 0 och 30 %, dvs mellan 0 och 30% ökar resandet med spårtrafik
jämfört med buss. Genomsnittligt kan en räkna med 10%. Den indirekta
spårfaktorn kan vara både större och mindre än den direkta.
Hur förklarar då forskarna förekomsten av den direkta
spårfaktorn? Jo, bland annat, för att det finns en psykologisk skillnad
mellan spårtrafik och buss, eftersom det är möjligt att med kort
varsel genomföra radikala bussomläggningar, men också att spårtrafik
upplevs ha högre resstandard, - komfort, bättre punktlighet etc – än
buss.
Busstrafiken kompromissar med framkomligheten
Rapporten redovisar också att det finns studier som visar att det inte
finns en spårfaktor. Dessa studier bygger dock på att
förutsättningarna för busstrafiken är exakt lika som för spårväg, dvs
egen bana, företräde framför alla andra trafikslag och dylikt).
Författarna påpekar att sådana lösningar för busstrafiken oftast inte
finns. Även den mest högklassiga busstrafik kompromissar med
framkomlighet. I bussens färdväg finns övergångsställen och
cykelpassager, där bussen måste väja. Spårvagnen har som bekant
företräde framför alla andra trafikslag, även vid övergångsställen.
Även högklassig busstrafik får kompromissa med väggeometrin. Det blir
ändå kurvor och svängningar med liten radie, menar författarna.
MP-motion: planera för fler spårvägsetapper
Trivectors rapport finns att läsa på Olika perspektiv på spårfaktorn (trivector.se)
och borde egentligen vara obligatorisk läsning för såväl spårvänner
som spårmotståndare. Inte minst gäller det den majoritet av
förtroendevalda i kommunstyrelsen som i onsdags röstade för avslag på
Miljöpartiets motion om att planera för nya spårvägar i Lund.
Ulf Nymark
NOT: Rapporten redovisar också
spårtrafikens påverkan på byggande och fastighetsvärden samt
spårtrafikens inverkan på sociala faktorer. Om detta kan det finnas
anledning att återkomma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar