2009-03-05

Det gäller att gå rätt!
av Lars-Anders Jönsson

Jag har i många år vänt mig mot de ställningstaganden vänstern uppvisat i en del internationella konflikter samt det sätt man argumenterat på. Som jag tycker mig visat skapas överdrifter eller helt fabricerade uppgifter av debattörer som borde veta bättre. Ett missförhållande behöver oftast inte späs på i den värld vi lever i för att människor skall förstå.
När jag reagerar på Jesaja citatet är det för att jag aldrig sett att man i något annat sammanhang använder denna form av bild för att bilda opinion. För mig kvittar det om detta framförs i en vänstertidning eller en högertidning. Vi kan ju till exempel inte avbilda andra folkslag på ett överdrivet rasistiskt sätt i skydd av att vi är vänster och därmed inte kan mena det som andra kanske läser i bilden!
En annan ovana inom vänstern är att jämföra händelser i mellersta östern med händelser som ägde rum under nazismen. Staten Israels politik jämförs med nazitysklands politik. Jag minns själv ett uttalande som togs när jag satt i styrelsen i Lund. När ett liknande uttalande skulle tas några år senare röstade jag emot och lämnade därefter partiet. Ingen, inte ens mina bästa kamrater, förstod mig.
Jag upplever inte på något sätt att synen på Israels politik delas upp i en grupp som accepterar Israels politik och en som klassas som antisemitisk. Det finns många som såväl är kritiska mot Israel som mot Hamas. Vänsterns problem är att den aldrig vågar kritisera palestinier som genom sin politik göder kriget. I de fall vänstern får beteckningen brun-röd så har den oftast gjort sig förtjänt av detta. Det ligger på vänstern själv att visa i handling att den inte har bruna inslag.
Till helgen blir det demonstration i Malmö. Till demonstrationen kommer vänsterfolk, vanligt folk och högerextremister. Det gäller att gå rätt. Parollerna skiljer sig vad jag förstår inte åt.

Inga kommentarer: