2010-04-22

DV-motion: Pröva möjligheterna att köra stadstrafiken med smidigare, mindre och tystare bussar!

Glädjande nog har utvecklingen av stadstrafiken under senare år på det stora hela taget visat en positiv utveckling: fler resande och tätare mellan avgångarna.
Detta har också inneburit att antalet bussrörelser i stadskärnan har ökat och därmed trängseln på gatorna. Många oskyddade trafikanter i stadskärnan upplever bussarna som en trafiksäkerhetsrisk och en otrivselfaktor. Boende och alla som vistas i stadskärnan utsätts för störande buller.
En högklassig stadstrafik är en viktig välfärds- och miljöfråga. En högklassig stadstrafik måste nå olika centrala målpunkter i stadskärnan. En högklassig stadstrafik måste bedrivas med fordon som är väl anpassade till såväl de resandes som omgivningens krav och behov.
När nu regionbussarna slutar köra genom stadskärnan finns det anledning att se över vad som kan göras för att ytterligare minska de trängsel- och bullerproblem som motortrafiken vållar i stadskärnan. Biltrafiken måste minskas, inte minst den ymnigt förekommande biltrafiken förbi Stortorget. (Se DV:s skrivelse till Tekniska nämnden 2010-04-14!)
Men även beträffande stadstrafiken måste nya grepp prövas. Den s k Centrumutredningen arbetar med planer på att slopa Botulfsplatsen som central mål- och bytespunkt för stadstrafiken i syfte att minska trängsel- och bullereffekter i stadskärnan. Som ett realistiskt och med största sannolikhet mer resandevänligt alternativ till detta menar vi att kommunen seriöst bör överväga möjligheterna att under icke-rusningstid bedriva stadstrafiken med smidigare, mindre och tystare bussar. Detta är naturligtvis ur resandeperspektiv fullt möjligt - halvtomma, eller nästintill tomma stora bussar är en inte helt ovanlig syn under lågtrafiktider.
Givetvis kommer ett system av dubbel fordonsflotta att kosta pengar. Men hur mycket är inte, så vitt vi vet, på ett mer seriöst sätt utrett. Och en högklassig kollektivtrafik som uppfattas som en tillgång för alla lundabor måste få kosta!
Med hänvisning till det ovan anförda föreslår vi kommunfullmäktige att besluta
att utreda förutsättningarna för och konsekvenserna av att under icke-rusningstid köra stadstrafiken med smidigare, mindre och tystare bussar

Sven-Bertil Persson och Ulf Nymark, Demokratisk Vänster

Inga kommentarer: