Nu börjar detaljplanerna för nya Brunnshögsområdet att poppa upp på
dagordningen för kommunens nämnder och styrelser. Samtidigt som detta
nummer av Veckobladet produceras behandlar Byggnadsnämnden en
detaljplan för den del av Brunnshög som ligger inom området som
begränsas av E22, Odarslövsvägen och Solbjersvägen. Här ska det bli
kontor och verksamheter. Området ligger i ett läge som är väldigt
biltillvänt och så skall det förbli om planmakarna får som de vill.
Konkurrensnackdelar
Cykeltrafiken till området får enligt planen uppenbara
konkurrensnackdelar i förhållande till motortrafiken: biltrafikens
anslutningsvägar är raka, gena, snabba och lättframkomliga, medan
cykeltrafikens anslutningsvägar är raka (!) motsatsen och dessutom
allmänt otrivsamma. Området är högt beläget, vilket försvårar för
cyklister till området. Nackdelarna för cykeltrafiken har tydligt
dokumenterats i en utredning av färdmedelsfördelningen till Brunnshög.
Utredningen är gjord av Trivector och den är föranledd av att kommunen
vill ha förslag på åtgärder som kan begränsa biltrafiken till och från
Brunnshög till en tredjedel.
Cykellift
Vid Byggnadsnämndens behandling av detaljplanen kommer jag som
representant för Demokratisk Vänster att plädera för att planen ska
återremitteras med uppdrag till Stadsbyggnadskontoret att ge förslag på
genare och trivsammare cykelvägar till planområdet. Jag kommer också
att föreslå att planerarna tar fram förslag på kompensatoriska åtgärder
för höjdskillnaderna, t ex i form av cykelliftar vid cykeltrafikens
huvudsakliga anslutningsvägar till planområdet och därmed också till
hela Brunnshögsområdet. För inte ska väl Lund som gör anspråk på att
vara en cykelstad bygga trafikinfrastruktur som gynnar biltrafiken till
detta nya stora bostads- och verksamhetsområde? Och nog är väl en
eller flera cykelliftar i kommunen (t ex av den typ som finns i Trondheim) en extra fjädring i framgaffeln för Lunds kommun?
PS. Tyvärr får jag som ersättare i nämnden inte rösta eller
yrka. Men jag har förberett en protokollsanteckning om cykellift. I
bästa fall hakar något annat parti på och antar förslaget som sitt eget
yrkande. DS
1 kommentar:
Bra att du vill förbättra för cyklister men- cykellift? Bättre alternativ är elcyklar varför inte kommunalt ägda lånecyklar? Elceklar är fortfarande något dyrare än vanliga cyklar men kommer sjunka i pris
Skicka en kommentar