Kommunens byggnadsnämnd har nu, vilket framgått av bland annat artikel i
Sydsvenska Dagbladet, fattat beslut om inriktningen på det fortsatta
detaljplanearbetet för det nya bostadsområdet Solhällan. Området ligger
öster om koloniområdet med samma namn.
Inriktningsbeslutet, som en majoritet bestående av
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Moderaterna och Folkpartiet står
bakom, innebär att bilvägen till det nya bostadsområdet dras från
Fritjofs väg och genom koloniområdet. Miljöpartiet och Centerpartiet
röstade emot. Beslutet innebär att:
1 Koloniområdet klyvs i två områden av den barriär som bilvägen med sina ca 1400 motorfordon per dygn kommer att utgöra.
2 Risken för trafikolyckor ökar markant i koloniområdet. Fritjofs väg
som enligt Stadsbyggnadskontorets beräkningar i dag trafikeras av 4400
motorfordon per dygn kommer att trafikeras av närmare 6000 motorfordon
per dygn. (Som jämförelse kan nämnas att Bredgatan, söder om Vallgatan,
trafikeras av 4900 bilar per dygn och Clemenstorget, södra sidan av 5100
bilar per dygn).
3 Avgaser och köbildningar tilltar. På inte särskilt lång sikt hotas
syrenbuskar och oxelträd, inte bara av avgasmängder, utan framför allt
av den breddning av Fritjofs väg som är att vänta (fast detta ingår inte
i planen).
4 Bollplanen kommer att stympas – buskar och träd vid bollplanens södra del utplånas.
5 Trafikolycksriskerna ökas markant för alla som bor vid Fritjofs väg
och närliggande gator. Särskilt utsatta blir förstås barnen.
Koloniföreningen har föreslagit att tillfartsväg till bostadsområdet
ska ske från Sandbyvägen. Detta avvisas av den politiska majoriteten
fast detta alternativ inte prövats på ett seriöst sätt.
Solhällans koloniområde ska skyddas i detaljplan, heter det. Visst: men först en rejäl bilväg genom kolonin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar