2013-02-21

Bilväg klyver Solhällans koloniområde av Ulf Nymark

Kommunens byggnadsnämnd har nu, vilket framgått av bland annat artikel i Sydsvenska Dagbladet, fattat beslut om inriktningen på det fortsatta detaljplanearbetet för det nya bostadsområdet Solhällan. Området ligger öster om koloniområdet med samma namn.
Inriktningsbeslutet, som en majoritet bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Moderaterna och Folkpartiet står bakom, innebär att bilvägen till det nya bostadsområdet dras från Fritjofs väg och genom koloniområdet. Miljöpartiet och Centerpartiet röstade emot. Beslutet innebär att:
 1 Koloniområdet klyvs i två områden av den barriär som bilvägen med sina ca 1400 motorfordon per dygn kommer att utgöra.
 2 Risken för trafikolyckor ökar markant i koloniområdet. Fritjofs väg som enligt Stadsbyggnadskontorets beräkningar i dag trafikeras av 4400 motorfordon per dygn kommer att trafikeras av närmare 6000 motorfordon per dygn. (Som jämförelse kan nämnas att Bredgatan, söder om Vallgatan, trafikeras av 4900 bilar per dygn och Clemenstorget, södra sidan av 5100 bilar per dygn).
 3 Avgaser och köbildningar tilltar. På inte särskilt lång sikt hotas syrenbuskar och oxelträd, inte bara av avgasmängder, utan framför allt av den breddning av Fritjofs väg som är att vänta (fast detta ingår inte i planen).
 4 Bollplanen kommer att stympas – buskar och träd vid bollplanens södra del utplånas.
 5 Trafikolycksriskerna ökas markant för alla som bor vid Fritjofs väg och närliggande gator. Särskilt utsatta blir förstås barnen.
   Koloniföreningen har föreslagit att tillfartsväg till bostadsområdet ska ske från Sandbyvägen. Detta avvisas av den politiska majoriteten fast detta alternativ inte prövats på ett seriöst sätt.
   Solhällans koloniområde ska skyddas i detaljplan, heter det. Visst: men först en rejäl bilväg genom kolonin.

Inga kommentarer: