figurerar både i Dagens Nyheters och Sydsvenskans analyser av
skillnaden mellan betygsättningen och resultaten på centrala prov som
en av de skolor i Sverige som drivit betygsinflationen längst.
73,7 procent av eleverna har fått för höga betyg i matematik
A1C. Tre elever av fyra har alltså fått för höga betyg. Det innebär att
i en klass med 28 elever har 21 fått för höga betyg och därmed en
orättvis fördel jämfört med elever från skolor med professionell
betygsättning.
Per Almén, ersättare för S i utbildnings- nämnden gör i en
insändare (SDS 21/2) kommentaren att ”när en utbildning blir en marknad
där eleverna är kunder är frestelsen stor att skolorna använder
betygen som lockbete i konkurrensen om eleverna.”
Consensum svarar att de nationella proven ”inte alltid är en
bra värdemätare på likvärdighet i betygsättningen”. De skolor som
respekterar resultaten i de centrala proven påstås ”stänga betygen”.
Consensum däremot ”håller kursen öppen”.
Per Almén är värd all uppmuntran i den demokratiska kampen mot betygsinflationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar