2013-04-04

Hackat och malet av Ulf N

Fiasko för koldioxidlagring
Olika lobbyorganisationer för fortsatt uppeldning av fossilbränsle liksom enskilda politiker och debattörer, har satt sitt hopp till lagring av koldioxid, dvs koldioxid vid kraftverk och andra stora utsläppskällor ska fraktas i lastbil eller skickas via rörledningar till någon plats där gasen ska tryckas ner i underjorden. Tekniken att avskilja koldioxid finns sedan länge. Ingenstans inom EU finns lagring av koldioxid annat än som ren försöksverksamhet i liten skala. Orsak: det är inte lönsamt. (Se artikel i Veckans affärer 25 mars 2013) Vattenfall, som bedrivit några fiaskoartade ansatser att lagra koldioxid, säjer nu via sin avgående kommunikationschef att lagring av koldioxid bara kan vara en övergångsform i väntan på förnybar energi. Alltså: koldioxidlagring har ingen framtid. Där rök det en dröm för fossilbränslevurmarna.

Aldrig ger vi upp
Elproducenterna i Sverige har varit nettoexportörer av el varje vecka det senaste året. Det handlar om ett exportöverskott på över 20 TWh. Som jämförelse kan nämnas att Danmarks årliga elanvändning är cirka 35 TWh och att atomkraftverket Forsmark producerade strax över 24 TWh förra året. I detta läge vill alltså Vattenfall och regeringen bygga ut atomkraften. Världens smutsigaste energikälla ska alltså användas för ytterligare export- och lyxkonsumtion…

Atomkraften måste stoppas!

En ny MaTs
Häromdagen beslutade kommunstyrelsen att föreslå fullmäktige inriktning för en ny utredning för att skapa ett miljöanpassat transportsystem för Lund, LundaMaTs III (det börjar se ut som regentlängder snart). Visst är det bra om den slumrande majoriteten kan förmås ta itu med vägtrafikens miljöproblem. Att det blir en ny utredning är helt och hållet oppositionens förtjänst – en gemensam rödgrön fyrpartimotion är upphovet till den nya utredningen. Men man blir lite betänksam när en uppgift för utredningen föreslås bli ”att bidra till att kommunens mål att minska växthusgaserna med 50 % till 2020 uppfylls” (min kursivering). Nog hade det varit märkligt om styrelsen föreslagit att LundaMaTs III inte behövde bidra till klimatmålet. Miljöpartiet ville ha ett tydligare och kvantifierbart mått på hur mycket vägtrafikens utsläpp skulle nedbringas. Men se det ville inte styrelsemajoriteten. Kanske kan detta rättas till av kommunfullmäktige?

Motorväg = livsfara
I en artikel i Sydsvenskan härförliden gjordes en sammanställning över dödsolyckor på de skånska vägarna. Det visar sig att E6 är den väg som står för flest dödsolyckor. Därmed kan kanske myten om de ”trafiksäkra” motorvägarna få sväva ut i atmosfären med koldioxidutsläppen.

Käpphäst: miljö- och klimatstyrande vägavgifter
I Göteborg har ett forskningsprojekt studerat hur folk tar sig till och från externa köpcentra. Mindre än 10 % åker kollektivt, 82 % åker bil. Egentligen vet ju alla om att det är på det här sättet det ser ut. Men visst är det bra att få siffror svart på vitt. Detta forskningsresultat från Göteborg ger mej anledning att föra fram en av mina käpphästar: ändra lagstiftningen så att kommunerna får möjlighet att ta ut miljö- och klimatstyrande vägavgifter. Då kan en ny majoritet i Lund efter 2014 års val avgiftsbelägga gatorna som leder till Pilsåker- och Mobiliaområdet.

Inga kommentarer: