Ekots lördagsintervju den 8 juni hade Mikaela Valtersson, ordf i
friskolornas riksförbund, som gäst. Intervjun gjordes mot bakgrund av
JB-koncernens aktuella nedläggning. MV försökte rädda situationen genom
att hävda att JB:s nedläggning ”visade att valfrihetssystemet
fungerar.” – Undrar om de 15000 elever och många hundra lärare som helt
ovetande tog emot beskedet, tycker detsamma? MV hävdade envist att det
var friskolornas höga kvalitet och resultat som gjorde dom attraktiva.
Hon satte då likhetstecken mellan kvalitet och resultat, mätt som
avgivna betyg.
I en artikel i Sv Dagbladet den 10 juni har dom
iögonenfallande skillnaderna mellan elevers resultat på de Nationella
Proven och elevernas betyg i samma ämnen påtalats. I undersökningen är
det resultaten på de Nationella Proven i Svenska, Engelska och Matematik
för eleverna i åk 9 i Stockholm och deras betyg i samma ämnen som
studeras. Påfallande är den enorma differensen i Matematik. En del av
skillnaden finns säkert rimliga förklaringar till, men när mer än 8 av
10 elever får ett högre betyg än vad resultatet på NP motsvarar är
orsaken någon annan.
Stockholm är landets friskoletätaste kommun. Av de 9 skolor
där avvikelserna var störst, är 6 friskolor och 3 kommunala skolor.
Vad lär vi av detta?
* Att ”glädjebetyg” är vanligare i Stockholm än i resten av landet.
* Att friskolor leder glädjebetygsligan
* Att i kampen om eleverna riskerar kommunala skolor att dras med i den betygsinflation som glädjebetygen innebär.
* Att elever med samma betyg i ett ämne från grundskolan kan ha
högst varierande kunskaper. Detta avslöjas när eleverna möts i
gymnasiets åk 1.
På sikt riskerar trovärdigheten och tilltron till givna betyg
att undermineras. Därmed också en av betygssystemets viktigast
funktioner, att tjäna som urval för fortsatta studier. Det förlorar
alla elever på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar