Socialdemokraterna gör ett tydligt ställningstagande för spårvagnar i
söndagens Sydsvenska. Undertecknarna Anders Almgren, Anna-Lena Hogerud
och Björn Abelsson ger goda skäl för ställningstagandet, skäl som varit
kända länge och inte rubbats av det senaste årets intensiva debatt.
Samma dag konstaterar Thomas Johansson, redaktör för Modern
stadstrafik, att spårvägssatsningar oftast leder till ökat
kollektivresande.
Jag har inget av vikt att anföra utan ansluter mig till
gubbarna som gaggar om spårvagnar och inte ger sig, trots att alla
argument har repeterats minst tre gånger i ordrika insändare. Jag
gillar det.
Det är alltid lika roligt att läsa till exempel om
spårvagnsproblemen i Granada. Min egen attityd till spårvagnar är
emellertid en annan och har formats av rika erfarenheter under tre
kvarts sekel.
Uppsala 1938. Jag hämtas på kindergarten av moster Babban. I
en påse har jag lerkycklingar som jag målat gula och som sedan bränts i
en ugn för att bli glaserade. Det är nära påsk och jag skall snart
fylla fem. Efter moster Babbans saft och bullar går vi ut på gatan till
hållplatsen och moster sätter mig på spårvagnen. Utanför huset där vi
bor står min mamma och tar emot mig.
Jönköping 1938. Jag sover hos min farmor och hör flera gånger
hur spårvagnen gnisslande far runt hörnet av Klostergatan 32. På
söndagsmorgonen när jag vaknar kryper jag ner hos farbror Rune som
läser Burrebusse för mig.
Stockholm 1939. Jag har haft scharlakans- feber och legat på
epidemisjukhuset i sex veckor. Nu bor jag hos faster Mildrid i
Stockholm några dagar i april. Vi åker en blå spårvagn till Skansen,
där jag imponeras av den första rulltrappa jag upplevt.
Göteborg 1960. Jag bor i Järnbrott på Bildradiogatan. Varje
dag åker jag spårvagn till högskolan med linje 5 förbi Slottsskogen,
Linnéplatsen, Järntorget och Dicksonska biblioteket.
Malmö hösten 1971. Jag har fått ett lärarvik på Bergaskolan i
Limhamn. Varje dag går jag från Ulrikedal till Botulfsplatsen, där jag
tar buss 130. På Värnhemstorget byter jag till spårvagnslinje 4 och
susar i väg längs Öresund till gamla Limhamn, som då var identiskt med
Skånska cement och skulle så förbli, innan Ön anlades.
Städer som till exempel Växjö, Piteå och Lund kan visst vara trevliga att bo i, men saknar något: spårvagnar.
Lund 2018. Där kommer den. Jag stiger på och pinglar iväg
uppför Stora Södergatan och Kyrkogatan förbi domkyrkan och Lundagård
till Allhelgonakyrkan i en blå spårvagn en solig vårförmiddag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar