2013-10-31

Veckobladet ber om ursäkt

Ibland leder VB:s begränsade resurser och torsdagshets till mer än acceptabelt slarv.
   I veckan så inkom nedanstående mail till red.

Hej!
2013-10-15 publicerade SvD en debattartikel ”Risk att flumskolan ersätts av dumskola”. Jag har uppmärksammats på att ni på http://veckobladet-lund.blogspot.se/2013/10/dumskolan-av-gunnar-stensson.html (publicerad 2013-10-17) publicerat en artikel som heter ”Dumskolan av Gunnar Stensson” där halva texten är ordagranna meningar från min artikel i SvD utan hänvisningar. Jag antar att det handlar om okunskap kring hur man behandlar källor men skulle vara tacksam om detta rättades till med citattecken och vederbörliga hänvisningar.
Med vänlig hälsning
Per Gyberg

Associate professor, Linköpings universitet


Visst borde där ha varit en hänvisning till professor Per Gybergs text!
En sådan ökar ju auktoriteten i texten, vilket var avsikten med citaten.
   När jag skriver om skolfrågor som engagerar mig mycket brukar jag alltid hänvisa till författare och artikel med datum, av anständighet men också för att läsaren ska kunna gå till källan och läsa mer än vi har plats för i vårt begränsade format.
   Det är mycket beklagligt att så inte skedde, i synnerhet som jag i högsta grad uppskattade tankarna i Per Gybergs artikel.
   Jag är gymnasielärare som tjänstgjort på Heleneholms gymnasium i Malmö ett par decennier men nu är pensionerad. Fram till 2006 var jag också ordförande i Utbildningsnämnden i Lund.
   Jag hoppas på fler inlägg, utredningar och kanske böcker om den svenska skolan att studera och citera.
Gunnar Stensson

Inga kommentarer: