2014-02-20

Alla Hjärtans Dag avbruten! av Mikael Johansson

Denna Alla Hjärtans Dag lanserar Adalah en ny hemsida för sin utställning: Families Interrupted. Utställningen använder en rad olika anonyma porträtt för att fånga verkligheten hos många tusen palestinska familjer som är tvingade att leva i skuggan av den israeliska medborgarlagens förbud av familjeåterföreningar.
   ”Jag riskerade mitt liv för att åka och träffa min familj på Västbanken. Jag hoppade mer än tio meter ner från barrikaden och de sköt på mig två gånger. Jag har också försökt med hjälp av människosmugglare. Det finns människor som köper och säljer dig vid barrikaden.” Hisham
   2003 ändrade Knesset Citizenship and Entry Into Israel lagen för att förhindra Palestinier från OPT, som gifter sig med israeliska medborgare, från att få legal status i Israel. Det hindrar Palestinska medborgare i Israel att verkliggöra deras rätt till familjeliv i Israel. Lagen var uppförd som en ”tillfällig order”, men den har gällt i tio år. Den är för närvarande giltig till 30:e april 2014, när Knesset kommer rösta om den igen.
   Lagen syftar till att behålla en judisk demografisk majoritet och är totalt oproportionell när det kommer till de säkerhetsanledningar som Israel använder för att försvara det. Det är en diskriminerande, rasistisk lag som inte har någon like i någon annan demokratisk stat.
Länken till hemsidan

Inga kommentarer: