Den ideella föreningen Spårvagnsstäderna hade
årsmöte i Lund. Jag blev utsedd från Tekniska nämnden att delta.
Utanför Grand möttes jag av demonstranter mot spårväg. För snart femtio
år sen stod jag själv med plakat och krävde "Stopp för Genombrottet"och
"Full insyn i stadsplanefrågor". Att jag var med om att stoppa denna
motorväg rätt igenom Lund är jag fortfarande stolt över, liksom att jag
vägrade delta i någon av aktionerna mot Öresundsbron. Jag undrar hur
spårvägsmotståndarna kommer att se tillbaka på sitt ställningstagande.
Jag är för spårvagnen, men har svårt att förstå de enorma
känslosvallen. Alla vill vi väl att Lund ska förbli en vacker och
miljömässigt hållbar stad med möjligheter för en bra vardag för sina
invånare? För detta krävs en väl fungerande kollektivtrafik som måste
planeras utifrån en trolig tillväxt. Jag har efter att satt mig in i
frågan blivit övertygad om att en mix av färdmedel, där spårvagnen
ingår är optimalt för Lund. Jag blir sårad när motståndarna utmålar mig
och andra politiker och alla tjänstemän som okunniga, okänsliga och
odemokratiska. Det är kusligt att få argument om att motståndarna står
för folket. Vad står då de folkvalda politikerna för? Redan under förra
milleniet var spårvägen med i översiktplanen och när busslinjerna
drogs gjordes det uttalat med tanke på framtida spårväg. Men det är
klart, så här i elfte timmen kan man ångra att inte offentlig
insäljning av planerna startat tidigare med allmänna debatter och
dyligt.
Superbuss i Malmö
Vi fick se många vackra bilder från den stora mängden av nya spårvägar i Tyskland och Frankrike, fula breda bilvägar var nu till hälften gröna spår. Superbussarna i Malmö presenteades som ett steg mot spårvagnar där. Sen kom paneldabatten.
Karin Svensson Smith inledde paneldebatten med visionen om en klimatsmart stad och att spårvagn är en viktig del i den, bland annat för att grönskan kring spåren tar emot regnvatten ovh motverkar översvämningar. Sverker Oredsson, som representerade spårvägsmotståndarna tyckte att det blev för dyrt med en miljard och ville att kommunen skulle stödja Botaniska trädgården istället. Nu är kommunens del av kostnaden 360 miljoner, så argumenteringen var inte så stringent. Av det menade Mats Helfrid att man kanske kunde få privata aktörer och grannkommuner att bidra. Det är mycket pengar, men i mitt tycke en väl genomtänkt investering. Spårväg är dyrt initialt, men bussar och bussbanor slits och kräver mer underhåll. Anders Almgren tog ett bredare stadsutvecklings- persektiv och pekade på att i många städer, till exempel Bergen, fanns ett stort motstånd mot spårvagn, men när den väl fanns, är folk glada och vill ha utbyggnad med fler linjer.
Spårvagn i Bergen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar