2015-10-22

Kim Larsen fyller 70 av Lucifer

Ja, det är hemskt vad åren rullar på. Kim Larsen, 231045-0637, den grovhuggne Köpenhamns-musikern, är numera bosatt i Odense och ledde det förmodligen mest populära rockbandet bland Danmarks pensionister, Gasolin. Själv såg han ut som en oregerlig tonåring upp i sextioårsåldern.
 

 
Mitt livs hittills enda rockkonsert var just med Gasolin i någon sorts idrottshall i Malmö dit jag hade lockats av en tonårig son. Det var skitbra. En bit in på 70-talet upplöstes dock bandet efter konflikter mellan Larsen och saxofonisten Franz Beckerle . Larsen har sedan dess spelat med ett gäng under namnet Kjukken. Till mina stoltaste musikminnen hör att jag med Röda Kapellet delade estrad ed Kim Larsen på Raadhuspladsen under en av dessa danska valkampanjer vi blandade oss i.
   Jag kommer att tillbringa bemärkelsedagen med att försöka sjunga fragment ur Hva gør vi nu, lille du?

Inga kommentarer: