Gräv ner järnvägen genom Armaturkurvan mellan Trollebergsviadukten och
bron över Svanegatan för att undvika risken för en tågkatastrof och
befria centrala Lund från metallstoft och buller i höghastighetstågens
spår. Det har VB föreslagit upprepade gånger.
I somras presenterade Christer Wallin, M, en annan lösning. I
stället för att gräva ner spåren skulle man kapsla in dem i en byggd
tunnel. Det innebär en nödvändig miljösanering för de närboende, men
också att kurvan och flaskhalsen mellan Nygatan och Armaturfabriken
blir kvar.
Efter positiva yttranden från berörda nämnder såg det ut som om
fullmäktige skulle besluta att utreda frågan, men nu vill
kommundirektör Anette Henriksson stoppa förslaget eftersom det kan
försämra läget i förhandlingarna med staten om höghastighetstågen. Lund
vill förstås att staten ska stå för kostnaderna.
Trafikverket ville vid onsdagens samråd om fyrspår inte besvara frågan om sin ståndpunkt till förslaget om inkapslingen
Christer Wallin står fast vid sitt förslag, så vi kan se fram
emot fortsatt debatt i kommunstyrelse och fullmäktige. VB menar att
vårt mer djupgående förslag är det enda rimliga på längre sikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar