Handslaget i Sverigeförhandlingen
Huvudinnehållet i överenskommelsen mellan Lunds kommun och
Sverigeförhandlingen är ju redan känt. Men jag vill ändå understryka
att Lund gjort en mycket bra överenskommelse. Femtio procent statlig
täckning för byggandet av spårvägen, och dessutom drygt 40 miljoner för
cykelåtgärder. Som motprestation ska lund medfinansiera den nya
höghastighetsjärnvägen med 120 miljoner och bygga 15000 nya bostäder
fram till 2035. För Sverigeförhandlingen består ju faktiskt av två
delar, staden bygger höghastighetsjärnväg och kommunerna ser till att
det byggs bostäder.
Förhandling mellan FNL och SD
Under den ajournering av det kommunstyrelsemöte som tog
beslut om att godkänna inriktningen på överenskommelsen sågs FNL
förhandla med SD. Uppenbarligen lyckades inte förhandlingarna, eftersom
de båda partierna ändå lade varsitt förslag till yrkande. Båda
partierna är emot spårväg.
FNL vill riva Armaturfabriken
Lite överraskande deklarerade FNL vid senaste
fullmäktigesammanträdet att partiet tyckte att Armaturfabriken ska
rivas. Det är möjligt att det kommer att behövas för att klara
kapaciteten på spåren. Men på FNL verkade det snarast som om de ville
riva den under alla omständigheter. Det är väl i så fall den enda plats
där FNL verkligen vill förnya.
De borgerliga vill rusta ner kommunens miljöarbete
I Lunds kommun har under ett långt antal år funnits ett s k
Miljöanslag. Det är pengar som avsätts för framåtsyftande projekt inom
miljöområdet. Både kommunala förvaltningar och föreningar kan söka
pengar ur anslaget. Anslaget finansierar också kommunens miljöpris.
Anslaget har tidigare varit på 2,5 miljoner kronor. I fjol skar en
borgerlig majoritet med stöd av SD ner det till hälften. Nu vill de
borgerliga slopa det helt hållet, M successivt och övriga borgerliga
partier redan under nästa år. Allianspartierna, som i högtidliga
sammanhang pratar om miljö, visar därmed att det handlar just om fagert
tal och inget annat.
Utbyggnadsprogram
Ett nytt programdokument inom stadsbyggnadsområdet –
Utbyggnads- och boendestrategi – är ute på remiss, bland annat till
kommunala styrelser och nämnder. Programperioden sträcker sig fram till
2025. När kommunstyrelsen härförliden skulle yttra sig över programmet
yrkade C och FNL att en fjärdedel av allt bostadsbyggande i kommunen
skulle byggas i de östra kommundelarna. Det handlar då om 300 bostäder
per år eller 3000 bostäder fram till programtidens slut. Försiktigtvis
undvek de båda partierna att tala om hur de tänkte bära sig åt för att
få bostadsföretagen att bygga dessa bostäder. Intresset från
byggherrarna för att bygga ute i öster är minst sagt begränsat.
Spårväg i öster
För övrigt kan en – inte utan viss förvåning – notera att
kommunstyrelsen i samma veva uttalade sitt stöd för att
utbyggnadsprogrammet skulle framhålla möjligheten av spårburen trafik
till de östra kommundelarna före år 2025. Detta beslut togs på grundval
av ett moderatförslag!
Ny gymnasieskola
Det har hackats och malts en hel del kring placeringen av
den femte gymnasieskolan. Det känns bra att det avgörande beslutet nu
är taget, och för undertecknad som miljöpartist känns det också tryggt
att veta att en enhällig MP-fullmäktigegrupp stod bakom beslutet,
inklusive beslutet att högstadiet skulle finnas kvar på Svane.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar