2021-05-27

Förslag för ett tryggare Lund: Sänk bilarnas tillåtna hastighet till 30 i Lund av Saima Jönsson Fahoum

 

Marie Nordén ,NTF( nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) beskriver att risken för död eller skada är 70% större på 40- väg jämfört med 30- väg
   Hastigheterna i tätort behöver sänkas för att få påtaglig effekt på trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Den positiva utveckling som skett beträffande trafiksäkerhet har i första hand handlat om ökad säkerhet för bilister .Men de nyligen satta trafiksäkerhetsmålen om en halvering av antal dödade kräver insatser som påtagligt påverkar säkerheten även för oskyddade trafikanter i tätort. Det är dags att börja prioritera dessa.
   En analys baserad på inrapporterade olyckor i den nationella olycksdatabasen Strada av döda eller allvarligt skadade gående och cyklister på kommunala vägsträckor (ej korsningar) visar på en högre risk för död eller skada med en hastighetsgräns på 40 km/ timme jämfört med 30 km/ timme. Risken är ungefär 70 % högre.

Framtidens stadsplanering kräver en trygg och säker infrastruktur. För det krävs betydande förändringar i trafikmiljön. Förändringar som uppmuntrar till sänkta hastigheter för motorfordon och skapar en miljö som är säker för gående och cyklister oavsett kön eller ålder.
   Nuvarande otrygghet får föräldrar att skjutsa sina barn till skolan i stället för att låta dem gå och cykla. Antalet cyklister ökar, både vanliga och de som har elcykel eller elsparkcykel.
   Dessutom bör cykelbanorna ses över. Undvik cykelbana där bilar kan parkera. Det kallas ”dooring” nämligen att bilförarna öppnar dörrarna. Dessutom måste cyklisten ut i gaturummet för att köra om bilen!
   Se till att det finns cykelbanor och goda möjligheter för gångtrafikanter i nya detaljplaner. Beräkna 1,5 meters avstånd vid omkörning av cyklist.
   Under flera år har regeringen skjutit till betydande medel till kommunerna inom ramen för stadsmiljöavtalet. Ta vara på detta och prioritera trafiksäkerheten för gående och cyklister i tätort.

Inga kommentarer: