Marie Nordén ,NTF( nationalföreningen
för trafiksäkerhetens främjande) beskriver att risken för död eller
skada är 70% större på 40- väg jämfört med 30- väg
Hastigheterna i tätort behöver sänkas för att få
påtaglig effekt på trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Den
positiva utveckling som skett beträffande trafiksäkerhet har i första
hand handlat om ökad säkerhet för bilister .Men de nyligen satta
trafiksäkerhetsmålen om en halvering av antal dödade kräver insatser
som påtagligt påverkar säkerheten även för oskyddade trafikanter i
tätort. Det är dags att börja prioritera dessa.
En analys baserad på inrapporterade olyckor i den nationella
olycksdatabasen Strada av döda eller allvarligt skadade gående och
cyklister på kommunala vägsträckor (ej korsningar) visar på en högre
risk för död eller skada med en hastighetsgräns på 40 km/ timme jämfört
med 30 km/ timme. Risken är ungefär 70 % högre.
Framtidens stadsplanering kräver en trygg och säker
infrastruktur. För det krävs betydande förändringar i trafikmiljön.
Förändringar som uppmuntrar till sänkta hastigheter för motorfordon och
skapar en miljö som är säker för gående och cyklister oavsett kön
eller ålder.
Nuvarande otrygghet får föräldrar att skjutsa sina barn
till skolan i stället för att låta dem gå och cykla. Antalet cyklister
ökar, både vanliga och de som har elcykel eller elsparkcykel.
Dessutom bör cykelbanorna ses över. Undvik cykelbana där
bilar kan parkera. Det kallas ”dooring” nämligen att bilförarna öppnar
dörrarna. Dessutom måste cyklisten ut i gaturummet för att köra om
bilen!
Se till att det finns cykelbanor och goda möjligheter
för gångtrafikanter i nya detaljplaner. Beräkna 1,5 meters avstånd vid
omkörning av cyklist.
Under flera år har regeringen skjutit till betydande medel till
kommunerna inom ramen för stadsmiljöavtalet. Ta vara på detta och
prioritera trafiksäkerheten för gående och cyklister i tätort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar