Tunnelbygget under fyrspåren har
inletts. Det blir kanske klart till september. Sunnanväg förlängs genom
tunneln till Värpingevägen för genomfart för bussar, cyklar och
gående. Gröna stråket är avstängt vid ängen norr om Källbymöllas
odlingslotter. Träden har avverkats. Grävskoporna arbetar effektivt med
schaktmassorna.
Besluten fattades för länge sedan. Nu förverkligas de av
Trafikverket. Den nya passagen kan bli färdig i september. Enligt
uppgift från Tekniska förvaltningen ska trafiken vika av norrut längs
Åkerlunds och Rausings väg och inte ledas längs Värpingevägen genom
Höjeåns naturreservat. Källby reningsverk kommer naturligtvis som
tidigare vara tillgängligt för transporter på den befintliga vägen
Höje å naturreservat ska utvecklas för att locka fler
gående och cyklande besökare så att Skrylle avlastas från trängseln
och de många bilarna på parkeringsplatserna. I tisdags besökte
tjänstemän från Tekniska förvaltningen Källbymöllas grillplats för att
träffa representanter från Mitt Höje å, Källbymöllas odlarförening och
Byalaget. De informerade om ett projekt att utveckla grillplatserna vid
Källbymölla, Fågeltornet och Klimatskogen. Platserna ska bli
tillgängligare för rörelsehindrade. Somliga gång- och cykelvägar ska
asfalteras. Grillplatserna ska få toaletter. Klimatskogen ska förbli
skog, inte park. Barn ska få bygga hyddor. Man funderar på att ordna en
enkel linbana ur skogen ner mot dammarna. Det är kanske möjligt att
skapa en liten bäck med dagvatten. Man har tydligen pengar för ett
begränsat projekt med denna inriktning. En större samling boende i
området ska snart få möjlighet att ta del av planerna som sedan ska
genomföras snabbt.
Det kom naturligtvis fram synpunkter på att naturvärden måste
skyddas, att man måste vara försiktig med asfalt och att man inte vill
ha alltför många besökare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar