Miljöpartiet vill att infrastruktur, regler och säkerhet för cykling i Lunds kommun ska komma upp till samma standard som gäller i de stora cykelstäderna i Europa. I valrörelsen har MP därför nu lanserat ett ”paket” i 10 punkter. Bland annat föreslår MP bilfria zoner utanför skolor och att gångtrafik separeras från cykeltrafik. Här följer samtliga 10 punkter i sin helhet. Mellanrubrikerna är VB:s.
1. Vi vill införa bilfria zoner kring
skolor och förskolor för att minska trafikriskerna för barn och deras
följeslagare som går eller cyklar till skolan.
2. Vi vill öka trafiksäkerheten genom att företeelsen ”gång- och cykelbana”
mönstras ut. Gångtrafik ska fysiskt separeras från
cykeltrafik genom grönremsa, nivåskillnad eller liknande. Cykelbanor
måste breddas och utformas för att möjliggöra säker och komfortabel
framkomst för alla typer av cyklar.
3. Vi vill i samarbete med Skånetrafiken
skapa en bike and ride för cykling. Vi vill skapa ett system där
resenärer kan använda sitt kollektivtrafikkort för att hyra hyrcyklar
på stationen.
Säkra och bekväma cykelparkeringar
4. Vi vill förbättra cykelparkeringar och
utöka cykelparkeringsplatser i tätorterna och vid kollektivtrafikens
knutpunkter. Cykelparkeringar ska ha gott om utrymme för bekväm
parkering av alla typer av cyklar och erbjuda möjlighet till
lättåtkomlig och säker fastlåsning av fordonet. I flera mätningar svarar
många Lundabor att bristen på cykelparkeringsplatser har hindrat dem
från att använda cykeln i sin resa.
5. Vi vill att prioriterade cykelstråk
omvandlas till supercykelstråk, det vill säga cykelvägar av hög
kvalitet med breda cykelbanor där det finns goda förutsättningar att
cykla i valfritt tempo utan att hindras av andra trafikanter. Det är
otroligt viktigt för att hela Lund ska få ett sammanhängande
cykelvägnät med hög standard.
Kraftigt utökad budget för cykeltrafiken
6. Vi vill kraftigt utöka budgeten för
cykelvägar för att kunna skilja gångtrafik från cykeltrafik och för att
bygga bort felande länkar, tillföra belysning på viktiga cykelstråk
där belysning saknas, tillföra bättre vindskydd genom mer växtlighet
och för att ta tag i den stora underhållsskulden. Vi vill införa en
särskild pott för att förbättra skyltningen. Många cykelvägar saknar
skyltning och en del skyltar behöver förtydligas
7. Vi vill göra en omfördelning av gatu-
och torgytor i stadskärnan som är nödvändig om vi ska öka
trafiksäkerheten och skapa mer plats till cyklister och gående och
mänskliga möten. Genom det kan vi även lyckas med att öka säkerheten för
barn som cyklar.
Konceptet cykelgator
8. Vi vill anställa en cykelsamordnare på
Lunds kommun för att sätta arbetet med cykling i fokus och ta ett
samlat helhetsgrepp över cykelfrågorna.
9. Vi vill att kommunen ska ta fram en
snabb digital kurs för nyinflyttade till staden kring trafikreglerna
kopplade till cykling. Detta kan bland annat rikta sig till studenter.
10. Vi vill tillämpa konceptet cykelgator
på lämpliga gator i stadskärnan. På cykelgator är cykling ett
prioriterat transportsätt framför motorfordonstrafik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar