2022-08-25

Vindkraft löser energikrisen! av Gunnar Stensson

Jag visste att Vindkraftsparken Tvinneheda höll på att byggas i min hemkommun Uppvidinge, fast det sällan nämndes. Många i Uppvidinge ville slippa vindkraft i grannskapet – eller var likgiltiga. Vindkraftsparken ligger dessutom avlägset i en obebodd del av skogen. Det var i mitten av augusti och jag skulle snart återvända till Lund. Men först måste jag kolla vad Vindpark Tvinnesheda var för någonting. Absolut!


Nu närmade jag mig ett gigantiskt torn med tre väldiga vingar som långsamt roterade mellan de höga tallarna i skogen mellan Älghult och Åseda. Tornet var 191 meter högt, fick jag veta och vingarna nådde 30 meter högre upp. Det var ett jättebygge!
   Det starka runda fundamentet var förankrat i berggrunden och gjutet i miljövänlig ECO-betong. 35 fullastade fordon cement hade krävts för detta enda fundament.
   Vingarna och tornets tekniska beståndsdelar hade nattetid forslats från Oskarshamn och hit. Vid sidan av tornet stod en gigantisk krankonstruktion.

Detta är Vindpark Tvinnesheda. Den består av 47 likadana vindkraftverk som det jag hade framför mig. Tornen står i ett flera kvadratkilometer stort skogsområde. Mitt i området ligger sjön Hultbren som omges av våtmarker – de kallas föraktfullt sumpskog i en broschyr – men där finns också stora arealer produktivitetsskog, skog som odlas med systematiska kalavverkningar, och annan gammal skog som har stått i århundraden.
   Jag skjutsades sakta runt i området. Överallt dessa sakta svängande vingar och långa skuggor som gled över marken. Parken började anläggas 2020 och i höst skall den invigas. Det norska bolaget Veidekke ansvarar för bygget. Flera internationella experter ingår i arbetskraften men också lokala företag medverkar.


Vindpark Tvinnesheda är den största vindparken i södra Sverige. Årsproduktionen motsvarar den energi som krävs för att försörja 300 000 bilar eller 90 procent av Sveriges inrikesflyg.

Det finns nu ungefär 3500 vindkraftverk i Sverige. Antalet ska fördubblas till 2040 och producerar då de 90 terawattimmar som motsvarar det framtida svenska energibehovet.
   Vindpark Tvinnesheda är en del av svaret på dagens och framtidens energikris. Dess 47 vindkraftverk är en betydande del av dagens svenska energiproduktion. Vindkraftverk byggs i hela landet.
   Samtidigt åker representanter för de fyra blåbruna partierna omkring i en liten buss och propagerar för att starta byggandet av små kärnkraftsverk som kan bli färdiga först om tio år.

En liten personlig anknytning. Söder om Vindpark Tvinnesheda ligger hemmanet Labbemåla. Där växte Karins farmor Ulrika och hennes bröder upp under svältåret 1868. Ulrika blev bondmora i Kvarterbo – hon stickade ett par yllestrumpor till mig. Bröderna emigrerade till Amerika.

Inga kommentarer: