Kommunstyrelsen Miljö- och hälsoutskott
har gett kommunkontoret i uppdrag att utreda klimatnytta och kostnad
för åtgärder inom flera olika områden. Bakgrunden är naturligtvis att
det ser illa ut att nå kommunens klimatmål; bland annat att
transportsektorns utsläpp av växthusgaser ska minska med 90% till 2030
räknat från år 2010 (transportsektorn står idag för ungefär 50 % av
alla utsläpp i kommunen) samt det övergripande målet om klimatneutral
och fossilbränslefri kommun år 2030.
Krafttag?
Med tjänstepersonutredningen i botten skulle nu utskottet
samla ihop sina förslag till ett ”Klimatpaket”, att överlämnas för
beslut i kommunstyrelsen. I detta paket skulle lundaborna äntligen få
se kommunala krafttag med nya högeffektiva åtgärder för att få ner
utsläppen och nå de uppsatta målen!? Eller?
Hur blev det? Tjänstepersons förslaget var att utskottet
skulle ge rekommendationer till kommunfullmäktige. Rekommendationerna
skulle rikta sig till fullmäktige med förslag inom bland annat
förstärkt klimatrådgivning till allmänhet och verksamheter, förstärkt
hållbarhetskompetens vid upphandling i kommunen. Vidare föreslogs att
säkerställa att Lunds kommun fortsätter att arbete med klimatanpassning
enligt målen i LundaEko är några av förslagen. Andra rekommendationer
är att Lund ska uppmuntra sina anställda till klimatvänlig
arbetspendling (inget ekonomiskt stöd!) enligt en redan antagen plan. Utskottet föreslår också att
kommunen ska fortsätta att verka för användning och produktion av
biokol samt att verka för att etablera ny biogasproduktion i kommunen.
Inget nytänkande
Det finns egentligen inte spår av nytänkande i förslagen från utskottet.
Klimatnyttan av dessa åtgärder finns heller inte fullt ut
beräknade, förmodligen för att det är så diffusa (t ex
klimatrådgivning) eller långsiktiga åtgärder (biokol och
biogasproduktion) att det inte går att beräkna i dagsläget. Enda
konkreta siffra på minskning av utsläpp är ”säkra skolvägar” (kartor
med säkra cykelvägar, vandrande skolbuss etc) som beräknas till 160 ton
per år. Denna siffra och de samlade åtgärderna effekter ska alltså
ställas mot det faktum att utsläppen av klimatgaser i kommunen måste
minskas med i storleksordningen 130 000 ton fram till år 2030.
Riktigt effektiva styrmedel saknas
Den uppmärksamme läsaren inser genast att här saknas de
styrmedel som ger störst effekt, juridiska och ekonomiska. Det vill
säga trafikregleringar, hastighetsbegränsningar, parkeringsavgifter,
trängselavgifter etc. Visst är åtgärderna som föreslås i och för sig
bra, men vansinnigt otillräckliga. De leder bara till ett koltrastfjät
mot klimatmålen.
Paketet blev ett ynkligt tunt brev
Trots de urvattnade förslagen beslutade ändå utskottet att
ytterligare späda ut dem. Beslutet blev att föreslå ”kommunstyrelsen
att besluta att i den fortsatta beredningen av EVP /ekonomisk
verksamhetsplan/ 2023-2025 beakta det rekommenderade klimatpaketet.”
Observera: beakta! Att beakta något betyder enligt Svenska Akademiens ordlista ” ta
hänsyn till, uppmärksamma”. Kommunstyrelsen ska alltså ta hänsyn till
och uppmärksamma klimatpaketet. Huruvida kommunstyrelsen tar med något
alls av klimatpaketet är därmed ovisst.
”Når vi inte målen så gör vi det inte”
Det är knappast ett paket som Miljö- och hälsoutskottet har
levererat. Det är snarare ett ynkligt tunt brev, maxvikt 50 gram.
Majoriteten av Lunds partier tycks ställa sig bakom den moderata
finansministern inställning till att klara de nationella klimatmålen:
”Gör vi det inte så gör vi det inte.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar