2010-09-23

Små marginaler av Göran Persson

Vem som blev riksdagskvinna för Miljöpartiet i Malmö avgjordes av 11 kryss. Med denna marginal så passerade Maria Ferm den i personvalet så magiska gränsen på 8%. Maria kryssades på 1199 valsedlar så 11 är inte särskilt många. I och med detta passerade hon ett för VB:s läsare välbekant namn, Karin Svensson Smith.
   Som säkert många minns så kryssades Karin själv in i riksdagen för några val sedan. Kanske några känner en viss skadeglädje över det inträffade eftersom stämningsläget var ganska upphetsat den gången då det skedde i det ”kryssfientliga” vänsterpartiet.
   Utan att varken veta så mycket om eller ha något emot Maria Ferm så konstaterar jag att en stark politisk kraft nu hamnar utanför riksdagen. Ett av de mer seriösa valprogrammen, ”Nordegren i P1”, utnämnde Karin till de rödgrönas skuggminister i trafikfrågor. I och för sig tror jag dom hade haft fel om de rödgröna vunnit valet. Att en regering med s som största parti hade vågat utnämna Karin på denna post tror jag inte alls på. En så kunnig trafikpolitiker med så starka och väl framförda argument mot bilismens dominans på transportområdet hade nog varit för farligt för s som har en stor "bilälskande" väljarbas. Minns vilket elände de 49 örena ställde till i opinionen.
   Vad händer nu med Karin? Ja, jag har ingen aning och tyckte det var lite tidigt att fråga, men om jag suttit i ledande ställning inom ett järnvägsbolag så hade jag lagt ett bud direkt. Kan man tänka sig en mer kunnig och stridbar lobbyist för spårbunden trafik? Kanske kan riksdagens förlust vändas till en seger för mer miljövänliga transporter. Hoppas kan man ju alltid och den som lever får se.
Göran Persson
PS Ett citat av Karin från det ovan nämnda radioprogrammet förtjänar att kommas ihåg. ”Varje sekund lämnar en lastad bil Sverige, men det är 40 minuter mellan godstågen. Denna relation måste vi ändra på.”

Inga kommentarer: