2012-03-29

En skola som cementerar sociala mönster av Gunnar Stensson

I en debattartikel i DN 27/3 skriver socialdemokraternas talesman Ibrahim Baylan att skollagen är föråldrad. Han presenterar 8 politiska förslag för en jämlik skola.
   Han konstaterar inte bara att skolans resultat blir allt sämre, utan framför allt att den svenska skolan förlorat sin tätposition när det gäller likvärdighet så att Sverige nu hamnar på samma usla nivå som Tyskland och USA.
   För att höja kvaliteten måste man satsa på investeringar i lärare och skolledning. Nedan några av förslagen
 • En sammanhållen skola. Det är grunden för en jämlik skola där alla elever når målen.
 • Resurser efter elevernas behov. Skollagen ändras så kommunerna tvingas fördela resurserna efter skolans behov.
 • Blandade elevgrupper. Blandade grupper ger bättre resultat för alla elever
 • De bästa lärarna till skolor med störst utmaningar
 • Utveckla mottagandet av nyanlända elever
 • Positiva förväntningar och inkluderande förhållningssätt.
 • Mindre individuellt arbete i skolan. Det myckna egenarbetet och grupparbetena har lett till sämre kunskaper och större segregering.

Många av de socialdemokratiska förslagen är goda och har brett stöd. Det som sticker i ögonen är att ingenting sägs om kommunaliseringen och decentraliseringen, påpekar Metta Fjelkner, LR. Segregeringen och decentraliseringen borde ha förts på tal. ”Jag saknar analysen. En orsak till segregeringen är att skolan är så decentraliserad. Vilket ansvar borde staten ta för att vi ska få en skola som är likvärdig och mindre segregerad? Jag önskar att Baylan hade vågat öppna upp för en debatt i den frågan”, sa Metta Fjelkner DN 28/3.
   Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, håller med. Segregeringen är skolans största utmaning. Likvärdighet var en gång den svenska skolans paradgren. Det måste framför allt bli attraktivt för lärare att jobba där de tuffaste utmaningarna finns.

Inga kommentarer: