De borgerliga i Lund säjer nej till att ge större framkomlighet och
bättre komfort på Lunds gator och vägar. Det blev resultatet av en
omröstning i kommunstyrelsen i onsdags.
Lunds kommun har fått den statliga s k Cyklingsutredningen på
remiss. Bland de mest framträdande och nyskapande förslagen i
utredningen är dels att det ska ges möjlighet att införa cykelgator,
dels att det för korsande fordonstrafik ska bli väjningsplikt på
cykelöverfarter. Alltså att det i princip ska gälla samma regler vid
cykelöverfarter som i dag gäller vid övergångsställen.
Cykelgata
En cykelgata ska enligt utredningens förslag vara en gata där
bilister måste anpassa sin hastighet till cyklisternas och där fordon
som ska korsa eller köra in på cykelgatan ska ha väjningsplikt. Enklare
uttryckt: en cykelgata skulle bli en huvudled för cyklister. Men det
tyckte nu de borgerliga var att gå för långt. De sa ja till begreppet
cykelgata, men vill inte ha den som huvudled. En cykelgata skulle
därmed i det borgerliga konceptet enbart skilja sig från vilken bilgata
som helst genom att bilisterna skulle anpassa sej till cyklisternas
hastighet. En sådan ”cykelgata” blir inte ens värd namnet.
Bilisters väjningsplikt vid cykelöverfarter
Även när det gäller införandet av bilisters väjningsplikt vid
cykelöverfarter sa borgarna stopp och belägg. Jodå, sa man först,
väjningsplikt vid cykelöverfarter är bra. Men i samma andetag lade man
till: vi vill behålla den regel i Trafikförordningen som bara ger ett
visst företräde för cyklister i två speciella fall av cykelöverfarter:
då bilister kör ut ur en rondell eller svänger till höger över en
cykelöverfart. Vad de borgerliga gjorde var alltså att först säja ja
till väjningsplikt och i nästa andetag ta tillbaka detta ja.
Enad opposition vill prioritera cyklismen
Den samlade oppositionen sa på förslag från Miljöpartiet ja till
både cykelgata och de nya reglerna vid cykelöverfarter. De rödgröna
ville dessutom, också på förslag från MP, gå längre än utredningen på
flera punkter. Dels ville oppositionen ha en uppluckring av den
paragraf i Trafikförordningen som reglerar cyklisters skyldighet att
lämna företräde för korsande fordon varje gång cyklistens lämnar en
cykelbana, dvs i princip i varje gatukors (där den inte finns annan
reglering), dels ville man upphäva förbudet mot att cykla på gata om
det fanns cykelbana. Just dessa två bestämmelser är grundpelarna i den
juridiska diskrimineringen av cyklister i trafiksystemet. Som slutkläm
på oppositionens förslag yrkade man på att Lunds kommun skulle
förespråka förbud för mopeder på cykelbanor.
Men givetvis sa den borgerliga majoriteten nej även till dessa
rödgröna förslag. I borgarnas Lund slår man till både handbroms och
fotbroms för cyklisterna, medan man uppmuntrar bilisterna att gasa på.
Så är det i bilkommunen Lund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar