2013-03-07

Borgerligt nej till cykelprioriterade gator av Ulf Nymark

De borgerliga i Lund säjer nej till att ge större framkomlighet och bättre komfort på Lunds gator och vägar. Det blev resultatet av en omröstning i kommunstyrelsen i onsdags.
   Lunds kommun har fått den statliga s k Cyklingsutredningen på remiss. Bland de mest framträdande och nyskapande förslagen i utredningen är dels att det ska ges möjlighet att införa cykelgator, dels att det för korsande fordonstrafik ska bli väjningsplikt på cykelöverfarter. Alltså att det i princip ska gälla samma regler vid cykelöverfarter som i dag gäller vid övergångsställen.

Cykelgata
En cykelgata ska enligt utredningens förslag vara en gata där bilister måste anpassa sin hastighet till cyklisternas och där fordon som ska korsa eller köra in på cykelgatan ska ha väjningsplikt. Enklare uttryckt: en cykelgata skulle bli en huvudled för cyklister. Men det tyckte nu de borgerliga var att gå för långt. De sa ja till begreppet cykelgata, men vill inte ha den som huvudled. En cykelgata skulle därmed i det borgerliga konceptet enbart skilja sig från vilken bilgata som helst genom att bilisterna skulle anpassa sej till cyklisternas hastighet. En sådan ”cykelgata” blir inte ens värd namnet.

Bilisters väjningsplikt vid cykelöverfarter
Även när det gäller införandet av bilisters väjningsplikt vid cykelöverfarter sa borgarna stopp och belägg. Jodå, sa man först, väjningsplikt vid cykelöverfarter är bra. Men i samma andetag lade man till: vi vill behålla den regel i Trafikförordningen som bara ger ett visst företräde för cyklister i två speciella fall av cykelöverfarter: då bilister kör ut ur en rondell eller svänger till höger över en cykelöverfart. Vad de borgerliga gjorde var alltså att först säja ja till väjningsplikt och i nästa andetag ta tillbaka detta ja.

Enad opposition vill prioritera cyklismen
Den samlade oppositionen sa på förslag från Miljöpartiet ja till både cykelgata och de nya reglerna vid cykelöverfarter. De rödgröna ville dessutom, också på förslag från MP, gå längre än utredningen på flera punkter. Dels ville oppositionen ha en uppluckring av den paragraf i Trafikförordningen som reglerar cyklisters skyldighet att lämna företräde för korsande fordon varje gång cyklistens lämnar en cykelbana, dvs i princip i varje gatukors (där den inte finns annan reglering), dels ville man upphäva förbudet mot att cykla på gata om det fanns cykelbana. Just dessa två bestämmelser är grundpelarna i den juridiska diskrimineringen av cyklister i trafiksystemet. Som slutkläm på oppositionens förslag yrkade man på att Lunds kommun skulle förespråka förbud för mopeder på cykelbanor.
   Men givetvis sa den borgerliga majoriteten nej även till dessa rödgröna förslag. I borgarnas Lund slår man till både handbroms och fotbroms för cyklisterna, medan man uppmuntrar bilisterna att gasa på. Så är det i bilkommunen Lund.

Inga kommentarer: