Sedan månader pågår en diskussion om en kommande spårväg ska gå
diagonalt över Clemenstorget eller ej. Det är en i sammanhanget mindre
intressant fråga som distraherar en seriös debatt. Det är utmärkt om det
kan byggas spårväg i Lund, men det är ännu ingen som har sagt var
pengarna ska komma ifrån och det kan dröja tio år innan de är på plats.
Lunds investeringar tillhör inte de mest angelägna i landet.
Nej, det som är viktigt för oss i Lund nu är järnvägs- och
busstationen. I båda de förslag som framförts är stationen på väg mot
Kung Oscars bro. Den ska flyttas flera hundra meter norrut. Varför? Med
all säkerhet för att fastighetsbolaget Jernhusen vill ha utrymme för
sina kommersiella projekt. Det är många som tror att Jernhusen
intresserar sig för järnvägstrafik. Frågar man Jernhusen säger de
mycket tydligt att de är ett fastighetsbolag. Ett fastighetsbolag som
fick landets stationsbyggnader att schackra med och en hel del mark.
Jernhusen bryr sig inte om järnvägar utan om mark. T.ex lyfte de inte
ett finger när SJ:s biljettförsäljning i Lund lades ner. När halva
stationshallen på Stockholm C är upptagen av reklamjippon så att
resenärerna får stå och trängas i andra halvan så är det Jernhusen som
är på gång.
I de två alternativ som har framförts är den existerande
stationsbyggnaden i Lund inte nämnd. Ska den rivas? Troligen inte, vad
Jernhusen bespetsar sig på är säkert att där ska det bli restauranger.
Centralt läge, tjusiga byggnader i gammal stil. Då låter man hellre
riva delar av Godsmagasinet och bygger in det gamla tullhuset i en
tvångströja av nya byggnader – det blir så groteskt att det nästan vore
bättre att riva det. Det nya resecentrum man vill ha blir en stor
blaffa ut mot Clemenstorget och ska väl rymma nya butiker, vilket
kanske inte är vad Lund behöver mest. Ett hotell är visst också tänkt
att ingå.
Men som sagt: alla tycks låtsas som om spåren snett över
Clemenstorget är den stora frågan. Jag förstår inte det. De nerklippta
träd som finns på torget blir i huvudsak kvar. De som skulle stryka med
kan man ha eller mista. Där är tillräckligt många kvar för att ge
grönska. Man splittrar torget visuellt och fysiskt, men det verkar
ingen bry sig om. Cykelparkeringarna minskar.
Det som är dåligt med båda förslagen är att de flyttar en av
Lunds centrala punkter långt bort från centrala stan. I
diagonalförslaget tillåts dessutom resecentrum bli stort och ta plats
ut mot torget. Argumentet att i det andra förslaget kommer spårvagnarna
att gnissla i kurvan går inte ta allvarligt. Enligt min mening är
diagonalförslaget det minst acceptabla, Men vad man skulle vilja se är
förslag som tar vara på Godsmagasinet och håller nere Jernhusens
kommersiella intressen genom att använda det stationshus vi redan har.
Sen kan man lämna öppet hur spårvagnen ska ansluta om kanske tio år.
Det behöver vi inte låsa oss vid nu. Det är orimligt att nu tvinga fram
ett ställningstagande mellan två dåliga alternativ. En majoritet av
resenärer ska inte till Brunnshög utan är gående och cyklande och
bussresande. Låt oss ta hand om spårvägsresenärerna när det blir
aktuellt. Jag hoppas att V:s kommunalpolitiker inte faller undan för
Jernhusen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar