Överdäckning av E22
Kommunfullmäktige förra månaden hade på dagordningen bland annat
en rapport om överdäckning av E22 genom Lund. Vad fullmäktige hade att
ta ställning till var egentligen bara om rapporten skulle godkännas.
Socialdemokraterna hade dock ett förslag om ”att ge byggnadsnämnden och
tekniska nämnden i uppdrag att komplettera utredningen i syfte att
redovisa alternativ med väsentligt högre genomförbarhet.” Det blev
också fullmäktiges beslut. MP röstade emot den kompletterande
utredningen, vilket även L och halva C-gruppen också gjorde.
Trafikverket reagerade på detta beslut och sa att frågan om överdäckning
skulle kunna försena breddningen av E22.
Det borde rimligen innebära att det blir lite kluvet att vara
emot breddning av E22 och samtidigt emot överdäckning eller i varje
fall att det utreds ytterligare. För visst är det bra om breddningen
försenas – kommer tid kommer råd! - speciellt nu när till och med
Socialdemokraterna börjar ifrågasätta det kloka i att bredda
motorvägen. Kostnaden för att täcka över E22 beräknas till 1.6
miljarder, dvs enbart en tiondel av vad det skulle kosta att gräva ner
järnvägen genom Lund.
Bilsatsning i Stockholm går före järnvägsutbyggnad i Skåne
Det är för bedrövligt att Trafikverket inte lägger in
utbyggnad av dubbelspår på Västkustbanan mellan Knutpunkten i
Helsingborg och Maria station. Som det ser ut nu kommer det at dröja
till långt in på 2030-talet innan det blir dubbelspår hela vägen mellan
Malmö och Göteborg. Bedrövligt är det också att det inte heller blir
dubbelspår mellan Hässleholm och Kristianstad. Men dyra och
miljöfarliga satsningar på förbifart Stockholm finns det pengar till i
statens kassa.
Förmånscyklar i Malmö
Nu har Malmö kommun fattat beslut om att erbjuda sina anställda förmånscyklar. I Malmö står alla partier, utom Sverigeetnokraterna, bakom beslutet om förmånscyklar.
Lunds kommun vägrar fortfarande att ge cykelförmåner till sina
medarbetare. Samtliga borgerliga partier plus V är emot det. Kommunens
borgerliga ledning lyckas eller vill inte ens förhandla fram
rabattavtal med lokala cykelhandlare, vilket jag skrev om i förra
veckans VB.
Åter om elrullbrädor
Ett annat område
där Lund ligger efter Malmö och andra kommuner är frågan om att få
styrsel på elrullbrädorna, denna vuxenleksak som är en stor trafikfara
och miljöförstörare. Kommunen vill inte införa några som helst åtgärder
för att få ordning på eländet. Den hänvisar bara till frivilliga så
kallade geostaket från företagen. Geostaket innebär att det blir
omöjligt att ställa ifrån sej och checka ut elrullbrädet på vissa
platser. Detta har hittills haft få synbara effekter. Det är bara att
hoppas att de förslag som nu finns i form av motioner och
medborgarförslag ändå vinner stöd från en politisk majoritet.
Det behövs en helt annan cykel- och gånginfrastruktur
Det klagas med rätta på att cyklister färdas på
trottoarer och gångbanor. Ett problem som inte i lika stor utsträckning
uppmärksammas är att fotgängare färdas på cykelbanor. Det är ett
framkomlighetshinder och en överhängande trafikolycksrisk för såväl
cyklister som fotgängare.
Det finns egentligen bara ett sätt att komma ifrån
dessa konfliktsituationer mellan de båda i särklass mest miljövänliga
trafikslagen. Skilj gångbanor från cykelbanor genom fysiska åtgärder: i
form av grönremsor eller nivåskillnader. Se till att både gångbanor
och cykelbanor ges tillräcklig bredd. Cykelbanornas bredd måste som
minimum vara att det är möjligt för en bicykel att på ett trafiksäkert
sätt köra om en tricykel, typ lastcykel o.d - eller vice versa.
Gångbanors bredd måste vara så att två personer, till exempel barn och
vuxen, kan gå i bredd vid möte med en annan fotgängare. För att detta
ska vara möjligt fordras stora investeringar, men det har ju kommunen
råd med när den går med överskott i halvmiljardklassen, och det fordras
också att biltrafiken får släppa till lite av sin överdrivet stora
plats i gaturummet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar