I måndags släpptes den senaste
IPPC-rapporten om klimatet. Som alla vet är det den hemskaste någonsin.
Kanske passerar vi 1,5 graders uppvärmning redan om tio år. Det
innebär att 1,7 miljarder människor utsätts för mördande hetta,
samtidigt som massdöden av arter mångdubblas. Utsläppen från resor och
transporter fortsätter att öka. Ingenstans ser vi någon verklig
minskning. Biodrivmedel som importeras är inte lösningen, inte heller
elbilar eftersom de är beroende av flera metaller och investeringar i
gruvdrift, som utgör ytterligare ett av de största klimathoten.
Vägtransporterna måste minska!
Ett sätt att bromsa bilismen vore att som Wales pausa investeringar i motorvägar och utbyggnader av motorvägar.
Elin Fjellman har skrivit artikeln Walesisk motorvägs-paus en inspirationskälla för Sverige (SDS 26/2)
där hon frågar om inte Sverige kunde följa Wales exempel och stoppa
breddningen av E22 genom Lund och E6. Bilvägar ska inte vara
standardlösningen. Ur detta nya perspektiv borde nya utredningar göras.
Pausen i utbyggnaden kan frigöra pengar som kan användas till
vägunderhåll och utbyggnad av kollektivtrafik och cykelvägar.
Vänsterpartiet i Lund förslår en folkomröstning om
breddningen av E22 i samband med valet 2022. Den planerade utbyggnaden
med ett extra körfält mellan Gastelyckan och Lund norra skulle
permanenta buller och avgaser och omöjliggöra den överbyggnad som
kommunen samtidigt utreder. Barriäreffekten isolerar östra Lund från
stadskärnan, påpekar Jesper Sahlén, V. Det folkliga motståndet är
betydande, konstaterar Helena Falk, V.
Att stoppa utbyggnaden av E22 skulle framför allt bidra till att
minska koldioxidutsläppen och göra det möjligt att uppfylla Lunds
klimatmål. Klimatkampen måste föras lokalt, i Lund och överallt.
Rysslands invasion i Ukraina orsakar stigande priser på olja och
gas. Transporter och resor fördyras vilket kan leda till en minskning
av trafiken och därmed utsläppen. Man kan betänka att regeringen 1939
förbjöd privatbilism redan dagen efter krigsutbrottet. Situationen nu
är helt annorlunda, men bilismen kan minska om priset på drivmedel
ökar. Det ökar möjligheten att pausa inte bara utbyggnaden av E22 och
E6 utan också flera andra klimatskadliga väginvesteringar.
Det finns väljare som vill stoppa utbyggnaden av E22 med ett
extra körfält men som samtidigt tyvärr är anhängare av vinster i
välfärden.
En folkomröstning om breddningen av E22 ger sådana väljare chansen att uttrycka sin vilja i båda frågorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar