2022-03-03

Krig i Europa och en stormig riksdagsvecka

Det har varit en absurd vecka i riksdagen. Det började med att vi under helgen fick besked om att det skulle bli omröstning i riksdagen på måndagen, med ganska kort varsel. Det handlade ju, som alla nu vet, om stöd till Ukraina inklusive vapen i form av 5000 pansarskott. Jag var med och lyssnade på partistyrelsens möte på söndag kväll, inför måndagens debatt och beslut, samt det extrainkallade mötet tisdag kväll, där Vänsterpartiets beslut ändrades.


Av olika anledningar var det jag som fick ta debatten för Vänsterpartiet om vapenexporten till Ukraina på måndagseftermiddagen, med ganska kort varsel. Det var inget problem, jag hade ju lyssnat på diskussionerna och arbetar ju till vardags med frågor som rör bland annat vapenexport. Jag står personligen bakom Vänsterpartiets politik om att vi är emot all vapenexport och att denna på sikt ska avskaffas, och jag tolkar det som att det är så vi kommer fortsätta rösta när Sveriges ”vanliga” omfattande vapenexport hanteras i Exportkontrollrådet, där jag är ersättare. Jag beklagar personligen partistyrelsens beslut om att svänga och tillåta vapenexport till Ukraina (eller ”utförsel av vapen” eller vad man vill kalla det). Jag tror inte det är bra att svenska vapen, finansierade med svenska skattepengar, används i ett krig.

Som försvarspolitisk talesperson har jag regelbundna diskussioner med de fredsorganisationer som följer och granskar bland annat vapenexporten, där Svenska Freds är den mest framstående. Sverige är idag, trots restriktiv lagstiftning, en mycket stor vapenexportör. Svenska Freds ställningstagande i denna aktuella fråga finns här och IKFF:s här.

För mig som riksdagsledamot är det självklart att följa partistyrelsens beslut och vårt partiprogram. Jag följde PS i regeringsfrågan (där jag höll med personligen), i Cementa (där jag inte höll med PS) och nu om vapenexporten (där jag höll med personligen om första beslutet att säga nej). Så är livet som riksdagsledamot. När vi kandiderar till detta uppdrag är vi medvetna om vad som gäller: Vi betalar partiskatt, vi följer PS-beslut och partiprogrammet, vi driver inte personvalskampanjer, etc. Jag är besviken på att inte hela riksdagsgruppen var närvarande (de som inte är sjukskrivna och så) och att alla inte följde partistyrelsens beslut. Vi har inte fri röstning i riksdagsgruppen.
    Om ni har några frågor eller funderingar får ni gärna höra av er!
Hanna Gunnarsson, riksdagsledamot (v), Lund 
hanna.gunnarsson@riksdagen.se 

Inga kommentarer: