Man undrar
ju hur det går med miljöarbetet i Kävlinge. Det är en kommun som består
av två större delar, centralorten Kävlinge och Löddeköpinge.
I själva Kävlinge satsar man på att bygga bostäder på
det gamla slakthusområdet, som ligger precis öster om järnvägen. Det
ger möjlighet till tågpendling till andra kommuner med fler
arbetstillfällen.
I Löddeköpinge är det sämre. Dit går inga tåg. Bussarna
går i princip bara till Center Syd. Viss trafik finns till Hofterup,
åtminstone under skolåret.
Denna del av kommunen är belastad av motorvägen E6, som
är hårt trafikerad. Utsläpp från flygplanen som landar på Kastrup och,
Golfbanans alla dieselfordon bidrar också till utsläppen.
Vad gör man då i Kävlinge för att minska utsläppen?
Information från kommunen i Lokaltidningen vecka 20, ger svaret.
Kävlinge kommun har fått pris för ”Störst förbättring”
av Miljöfordon Sverige. Det får man för att kommunen har nått målet för
2030 om 70% minskning av utsläppen för fordonen i kommunens bilflotta.
Detta uppnår man genom fler elbilar men också eftersom kommunen har
”ett tydligt miljömål”
Utvecklingsledaren med fokus på hållbarhetsfrågor
arbetar med Kävlinge kommuns hållbarhetsarbete mot de 17 globala målen i
Agenda 2030. ”Hållbarhetsfrågan är strategiskt viktig gör Kävlinge
kommun” säger utvecklingsledaren.
Det är bra att kommunen tänker på de fordon de själva
äger. Men det är ett väldigt litet bidrag för att klara Agenda
2030-målen. 2020 fanns 17 188 registrerade personbilar i kommunen. En
stor del av dessa bilar används till jobbpendling till Lund, Malmö och
andra större kommuner.
Enligt ett informationsblad från kommunen görs en stor
satsning i Löddeköpinge på ”Malmø Designer Village”. Varför namnet är
på engelska, med danskt ö och innehåller Malmö, är oklart. Visionen är
”att bli Skandinaviens främsta outletcenter för design- och
märkesvaror.”
Kommunen förväntar sig att detta skapar tusentals nya
arbetstillfällen. Man riktar in sig på besökare från Skåne och Danmark
och räknar med upp till 1 miljon besökare per år. Eftersom det inte
finns andra kommunikationer kan man förvänta sig kraftigt ökad
biltrafik till Löddeköpinge.
Det är tur att kommunen räknar med att kommunens egen bilflotta är till 90% fossilfri 2022.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar