2022-08-18

Valrörelsen har börjat! av Hanna Gunnarsson

Idag började valrörelsen på riktigt för min del. Lund är ju lite segare i starten än många andra städer, partikamraterna i riksdagsgruppen har varit igång länge. Men i Lund är det ju ganska folktomt på stan innan terminsstarterna. 
   Men idag har jag haft mina första skoldebatter! Det var två debatter på gymnasieskolan Spyken som leddes av eleverna och var mycket välorganiserade. Vi var bara kvinnor på scen (!) och det var en schysst debatt om klimat, arbetsmarknad, vård, migration, utbildning och kriminalitet. Spyken är ju en skola där vårt budskap tas väl emot så det blev en bra debatt! På måndag öppnar valstugan på Stortorget, vi fortsätter med utdelningar av material i bostadsområdena och vi kommer även ringa till väljare från olika orter i Skåne. Den som vill vara med är väldigt välkommen, det finns något att göra för alla! För min del väntar fler debatter på gymnasieskolor, bland annat i Ystad och Vellinge, men också på andra platser.


För min del började sommarledigheten med några härliga midsommardagar i Ådalen och avslutades med att vara med och arrangera festivalen Urkult, också den i Ådalen! Däremellan var det ju Almedalsveckan, som numera är fyra dagar lång. Den avslutades på ett otroligt tragiskt sätt med mordet som utfördes av en nazist, men innan dess var det för min del en väldigt bra almedalen. Jag var med i flera debatter om bland annat personalfrågor i en växande försvarsmakt. Personalfrågorna i Försvarsmakten har debatterats under sommaren, både för att flera stridspiloter har begärt tjänstledigt samtidigt och för att det finns önskemål från facket att se över den ganska konstiga anställningsgränsen på 12 år för soldater som inte är officerare. Detta ledde till att försvarsutskottet hade ett extra utskottsmöte i början av augusti, där vi också diskuterade säkerhetsproblem vid Sveriges radio.
   Nu väntar en intensiv valrörelse, som tyvärr verkar bli ganska tuff med mycket fokus på regeringsfrågan - på bekostnad av sakfrågorna. Det är såklart inte så bra, det viktigaste i valrörelsen är ju att sätta fokus på de politiska frågorna och diskutera hur vi gör samhället bättre för alla. 
Hanna Gunnarsson (v)
Riksdagsledamot som kandiderar för omval 

Inga kommentarer: