Det är inte bara olika influensavarianter och galen kosjuka som då och då härjande drar fram över klotet. I Lund, i regionen och i riket gastkramar en annan åkomma sedan decennier tillbaka en liten, men inflytandemässigt stark del, av befolkningen: galna bilsjukan (ibland felaktigt också benämnd bensvininfluensan). Framför allt drabbar denna sjukdom, egendomligt nog, ledande borgerliga politiker. (Nåja, om sanningen ska fram: många socialdemokratiska politiker får sig också mer än en lindring släng av åkomman).
I Lund har nu under de senare åren en formlig epidemi brutit ut bland borgerliga politiker. Galna bilsjukan är framför allt en febersjukdom, där den förhöjda kroppstemperaturen framkallar hallucinationer om att bilsamhället kan och ska bestå och att det behöver ”utvecklas” vidare.
Maniskt bilvägbyggande
Dessa feberfantasier tar sig då uttryck i ett intensivt bilvägbyggande och planering för fortsatt expansion av bilismen. Detta närmast maniska bilvägsbyggande har drabbat Lund allt hårdare. Först trafikplats Råby och Sydöstra ringen. Asfalten på dessa vägbyggen har inte hunnit svalna förrän nästa trafikplats planeras: trafikplats Östra Torn på E22. (eller trafikplats Ideon som man föredrar att kalla den för att inte larma Östra Tornborna i onödan).
Samtidigt lanseras idén om att gräva ner E22:an. Och visst, det kan vara en poäng att utreda det. Men man kan ju inte gräva ner koldioxid och andra utsläpp, utan de kommer ju att bestå. Och förvärras. För bakom allt tal om att lägga motorvägen i en tunnel försöker man listigt dölja att man vill bredda motorvägen med en eller flera filer. Ett annat utslag av galna bilsjukan är den planerade trafikplatsen vid Odarslöv, samt inte mindre än en och en halv ny Norra Ringen. Dels en förlängning av Norra Gränsvägen österut fram till det nya Max IV (detta är förstås den halva nya ringvägen), dels en ringväg från den nya trafikplats Odarslöv ut till E4:.an i väster. Ytterligare en investering i nya koldioxidutsläpp är planerna på att genom Höje ås dalgång dra en förlängning av Åkerlund & Rausings väg fram till väg 108.
Till detta kommer en ombyggnad av trafikplats Lund Södra i syfte att öka biltrafikflödet. Plus önskemål om motorvägsstandard på väg 108 till Staffanstorp samt godkännande av utbyggnad av väg 16 från trafikplats Flädie fram till Fjelierondellen.
Omfattande bilmissbruk
Vad beror då denna galna bilsjukan på? Den medicinska vetenskapen svävar fortfarande i stor ovisshet om detta. Enighet råder dock om att en det i bakgrunden hos de drabbade i de flesta fall finns ett långvarigt och intensivt bilmissbruk. En del forskare menar också att det finns ett klart samband mellan stigande koldioxidhalter i atmosfären och galna bilsjukan: det är tydligt att efter hand som koldioxidhalten stiger så ökar, om inte nödvändigtvis utbredningen av sjukdomen, så i varje fall dess styrka hos dem som drabbas. Det kan alltså vara en sjukdom vars yttringar i form av bilvägbyggarmani förstärker sjukdomsbilden hos de drabbade, dvs ju fler bilvägar man bygger, desto mera utsläpp och desto svårare fall av galna bilsjukan, som leder till fler bilvägar osv i en ond spiral. Fram till den punkt när allt kollapsar, förstås.
Medicin är på gång?
Men finns då inga botemedel? Tyvärr finns inga läkemedel på marknaden ännu. Dock har ett forskarteam utarbetat en bromsmedicin som går under beteckningen peak-oil. Enligt de senaste rapporterna står också ett stort och vittförgrenat mångnationellt företag redo att lansera en medicin som inte bara bromsar sjukdomen, det förväntas också kunna bota den. Medicinen kommer att marknadsföras under beteckningen Voxpopuli, och kan förväntas introduceras för en bredare allmänhet i Kongens By i december i år.
Ulf N
Anmärkning:
Nu är det självklart inte bara ett maniskt bilvägsbyggande som är symtom på galna bilsjukan. Vanföreställningar om cyklisters och gåendes behov, förutsättningar och önskemål är ett annat typiskt tecken på galna bilsjukan. I kommande nummer av Veckobladet har jag för avsikt att vilka effekter dessa vanföreställningar får för utformning av regler och infrastruktur för cykeltrafik och gångtrafik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar