2010-09-16

Lika som bär av Sven-Hugo Mattsson

Vad skiljer Demokratisk Vänster från Vänsterpartiet?, frågar sig Vänsterpartiets nyhetsblad ”Politiken”. En auktoritativ talesman från V svarar: ”ingenting....I sin praktiska politik är partierna lika som bär”. Svar från DV efterfrågas. Eftersom Politiken inte är ett debattorgan kommer här ett svar i VB.
Först är det viktigt konstatera att erfarenheten säger att frågan kan vara just en fråga, men inte sällan menande. På frågan brukar jag svara ungefär att vi inte är lika. Jag påvisar att DV har drivit på för hemlösheten och parkerna. Att det var DV som genom en interpellation drog fram att det inte finns något beslut om att Stortorget 1, där Lilla teatern finns, skall säljas. Sen säger jag också att V har drivit på för kulturhus och lägre busstaxa, att Miljöpartiet driver frågan om spårvagn. Jag säger också att, om man inte är enögd, åtta ögon ser mer än två och att det är bra med mångfald. Att olika partier driver olika frågor och att man därigenom kan välja det parti vars frågor man sympatiserar med. Ibland blandar jag också in F! som en del i vår allians. Om F! kommer in breddas de rödgröna genom att vi får ett parti som kommer att tydligt driva de feministiska frågorna.

Menande
På den menande frågan där det hörs att man tycker vi är onödiga, Detta drabbar väl främst DV eftersom vi är minst och yngst. Mitt svar är: ”det gäller väl i så fall alla partierna i den rödgröna alliansen”. Jag menar med samma logik kan ju V, Mp och DV lägga ner så har vi ju bara S kvar, som är äldst och störst.
För att understryka att DV behövs informerar jag om att vi faktiskt fick 1.86%, eller 1127 röster och ett mandat, i valet 2006.

Splittrar
I frågan kan också ligga att man tycker att vi är röstsplittrare. Då svarar jag att, visst, den risken finns. Just kommunvalet, med sina två valkretsar i Lund, innebär att ett litet parti mycket väl kan ta röster som väl motsvarar ett mandat men ändå inte får detta mandat. Men låt oss då diskutera varför det finns spärrar. Själv tycker jag att man i val skall ha mandat om man tagit tillräckligt med röster. Inga spärrar i riks- eller landstingsvalen. Se till att kommunerna är en enda valkrets. Det fanns nog skäl en gång med flera valkretsar, nu har det spelat ut sin roll. En annan lösning på detta är att Lund får fler mandat i fullmäktige. Det vore inte orimligt att mandaten i fullmäktige ökade från 65 till 75 mandat, typ. Mycket talar för detta eftersom Lund har vuxit rejält. Då skulle småpartier ha större chans att komma in. Det finns ju rätt många småpartier numera, inom bägge blocken, så intresset bör finnas att ta bort spärrar och att utöka mandaten.

Utbrytning
Ibland får vi också frågan om vi är en utbrytning ur V. Jag förstår inte riktigt frågan, men den kommer ofta och skall ju besvaras. Men jag har själv aldrig behövt bryta mig ur ett parti, två före detta. Inte heller att vi skulle ha utgjort en fraktion i V är sant. Flera av våra medlemmar har aldrig varit med i V, många har varit utanför V i många år. Och som skrivet, vi som var med i V bara någon tid innan DV bildades har sannerligen inte brutit sig ut.
Frågan är märklig i den meningen att det är en favorit i repris. Ungefär samma frågeställning ställdes mot dåvarande VPK, när man återigen aktiverade sig i kommunalvalet på 70-talet. S tyckte inte att vi behövdes, de fanns ju.
Jag tycker det är roligt, att vi nu har en femklöver (med F!) som ger en mångfald och som gör att väljarna har alternativ.
Sven-Hugo Mattsson, DV

Inga kommentarer: