Nu har Lunds kommun begåvats med en ny översiktsplan. En översiktsplan skisserar i grova drag hur mark- och vattenområden ska användas och om var nya bostads- och verksamhetsområden ska vara belägna. En annan viktig del av en översiktsplan är planering av den framtida trafikinfrastrukturen och vilka trafikslag som ska prioriteras.
Den nu antagna översiktsplanen sträcker sig fyrtio år framåt i tiden. Den antogs av fullmäktige i en bred enighet alltifrån Vänsterpartiet till Moderaterna. Centern och Demokratisk Vänster var de enda partier som inte stödde planen utan röstade för avslag. Centern därför att man inte ville bygga så många bostäder som planen ska ge möjlighet till – Lunds kommun ska ha en planberedskap för att bygga minst 900 bostäder per år. DV gick stödde givetvis den höga beredskapen för bostadsbyggande, men sa nej till den ändå på grund av att planeringen är inriktad på fortsatt utbyggnad av stora bilvägar och trafikplatser – trots spårtrafiksatsningen till Brunnshög.
Nedan följer DV:s reservation till planbeslutet.
DV:s reservation
Förslaget till Översiktsplan 2010 har många förtjänster. Till förtjänsterna hör en planberedskap för byggande av minst 900 bostäder per år, men även en hel del skrivningar som värnar om miljö och klimat, t ex satsningen på spårvagnstrafik, betoningen av att stärka och utveckla stadsdelscentra och att aktivt använda balanseringsprincipen.
Lunds kommuns två olika klimatutsläppsmål
Beklagligtvis visar det sig att de positiva skrivningarna om miljö och klimat inte återspeglas i de konkreta förslagen till åtgärder. Översiktsplanens klimatmål bygger på att den ska bidra till att minska utsläppen av växthusgaser till 85% fram till år 2050. Fullmäktiges mål för växthusgasutsläppen, som antogs för ett par månader sedan, är att de ska minska med 50 % till år 2020 och vara nära noll år 2050. Fullmäktige avstod från att ändra målnivån i förslaget till översiktsplan, vilket innebär att fullmäktige har satt upp två olika mål för år 2050. De dubbla, sinsemellan olika målnivåerna är ägnade att skapa förvirring och bristande tilltro till kommunens vilja att verkligen nå en utsläppsnivå nära noll om 40 år.
Bilresandet måste halveras
Den samlade mängden åtgärder som fordras för att nå de uppsatta miljö- och klimatmålen kan givetvis inte rymmas inom ramen för ÖP 2010. Men vad lundaborna har rätt att förvänta sig är en översiktsplan som aktivt bidrar till att nå målen. Dessvärre gör ÖP 2010 inte detta. Den tvärtom motarbetar målen genom förslag om en massiv utbyggnad av vägtrafiken. Enligt den av kommunen framtagna s.k. Klimatbasutredningen krävs, för att översiktsplanens lågambitiösa klimatmål (utsläppsminskning med 85 % till år 2050), att den totala ressträckan med bil jämfört med idag minskas till hälften fram till målåret 2050. Om utsläppen ska vara nära noll år 2050 måste givetvis bilresandet minska ännu mera än vad som framgår av Klimatbasutredningen.
Översiktsplan 2010: ”Biltrafiken måste få öka!”
Fullmäktiges majoritet väljer att anta en plan som innebär att kapaciteten i bilinfrastrukturen kraftigt byggs ut, dvs. planen ger en kraftfull stimulans till ökad biltrafik. (och i viss mån flygtrafik). En rad föreslagna åtgärder måste enligt Demokratisk Vänsters uppfattning utgå ur planen för att Lunds klimat- och miljöpolitik ska ha möjlighet att nå målen. Här följer några exempel på åtgärder som fullmäktige beslutat om men som är kontraproduktiva i förhållande till miljö- och klimatmålen:
1. Nya trafikplatser på E22:an vid Brunnshög, Östra Torn/Ideon och en ny trafikplats vid Lund Södra
2. Ny bilväg mellan Brunnshög och Norra Fäladen
3. Planen föreslår en ny Yttre Norra Ring, dvs. en väg mellan Odarslöv/Brunnshög och E6 via Vallkärra station
4. Åkerlund & Rausings väg ska enligt planen förlängas över Höje ås dalgång och anknyta till väg 108
5. Trafikverkets planer på att bygga ut väg 16 till en fyrfilig väg med nära-nog-motorvägsstandard välkomnas i planen
6. Vägen mellan Odarslöv och Södra Sandby ska byggas ut
7. Lunds kommun är enligt planen beredd att ställa mark till förfogande för ett reservat för ny landningsbana vid Sturup
ÖP 2010 är en plan för ökad biltrafik, vilket också slås fast i planen. Därmed framstår de uppsatta målen, även planens egen lågambitiösa målnivå, som ett illusionstrick.
Inget om ”tysta miljöer” i planen
Det framgick också vid fullmäktiges behandling av översiktsplanen att den borgerliga majoriteten i Byggnadsnämnden inte fullföljt fullmäktiges uppdrag (som finns angivet som åtgärd 5.21 i LundaEko) att utpeka s k tysta miljöer och föreslå åtgärder för att skydda dessa. Fullmäktiges majoritet tyckte, märkligt nog, att det var helt i sin ordning att negligera fullmäktiges uppdrag. Det är synnerligen anmärkningsvärt att fullmäktige inte tar sina egna beslut på allvar.
Därför yrkade Demokratisk Vänster avslag på planen
Av formella skäl inte är möjligt att göra ändringar i förslaget när det väl har lagts på fullmäktiges bord – ja eller nej är det enda som är möjligt att i sak yrka på. Eftersom vi inte kan ställa oss bakom en plan som under de kommande fyrtio åren fortsätter att främja bilismen och motverka en aktiv och verkningsfull miljö- och klimatpolitik yrkade vi avslag på planen i sin helhet.
Ulf Nymark, Demokratisk Vänster
Den nu antagna översiktsplanen sträcker sig fyrtio år framåt i tiden. Den antogs av fullmäktige i en bred enighet alltifrån Vänsterpartiet till Moderaterna. Centern och Demokratisk Vänster var de enda partier som inte stödde planen utan röstade för avslag. Centern därför att man inte ville bygga så många bostäder som planen ska ge möjlighet till – Lunds kommun ska ha en planberedskap för att bygga minst 900 bostäder per år. DV gick stödde givetvis den höga beredskapen för bostadsbyggande, men sa nej till den ändå på grund av att planeringen är inriktad på fortsatt utbyggnad av stora bilvägar och trafikplatser – trots spårtrafiksatsningen till Brunnshög.
Nedan följer DV:s reservation till planbeslutet.
DV:s reservation
Förslaget till Översiktsplan 2010 har många förtjänster. Till förtjänsterna hör en planberedskap för byggande av minst 900 bostäder per år, men även en hel del skrivningar som värnar om miljö och klimat, t ex satsningen på spårvagnstrafik, betoningen av att stärka och utveckla stadsdelscentra och att aktivt använda balanseringsprincipen.
Lunds kommuns två olika klimatutsläppsmål
Beklagligtvis visar det sig att de positiva skrivningarna om miljö och klimat inte återspeglas i de konkreta förslagen till åtgärder. Översiktsplanens klimatmål bygger på att den ska bidra till att minska utsläppen av växthusgaser till 85% fram till år 2050. Fullmäktiges mål för växthusgasutsläppen, som antogs för ett par månader sedan, är att de ska minska med 50 % till år 2020 och vara nära noll år 2050. Fullmäktige avstod från att ändra målnivån i förslaget till översiktsplan, vilket innebär att fullmäktige har satt upp två olika mål för år 2050. De dubbla, sinsemellan olika målnivåerna är ägnade att skapa förvirring och bristande tilltro till kommunens vilja att verkligen nå en utsläppsnivå nära noll om 40 år.
Bilresandet måste halveras
Den samlade mängden åtgärder som fordras för att nå de uppsatta miljö- och klimatmålen kan givetvis inte rymmas inom ramen för ÖP 2010. Men vad lundaborna har rätt att förvänta sig är en översiktsplan som aktivt bidrar till att nå målen. Dessvärre gör ÖP 2010 inte detta. Den tvärtom motarbetar målen genom förslag om en massiv utbyggnad av vägtrafiken. Enligt den av kommunen framtagna s.k. Klimatbasutredningen krävs, för att översiktsplanens lågambitiösa klimatmål (utsläppsminskning med 85 % till år 2050), att den totala ressträckan med bil jämfört med idag minskas till hälften fram till målåret 2050. Om utsläppen ska vara nära noll år 2050 måste givetvis bilresandet minska ännu mera än vad som framgår av Klimatbasutredningen.
Översiktsplan 2010: ”Biltrafiken måste få öka!”
Fullmäktiges majoritet väljer att anta en plan som innebär att kapaciteten i bilinfrastrukturen kraftigt byggs ut, dvs. planen ger en kraftfull stimulans till ökad biltrafik. (och i viss mån flygtrafik). En rad föreslagna åtgärder måste enligt Demokratisk Vänsters uppfattning utgå ur planen för att Lunds klimat- och miljöpolitik ska ha möjlighet att nå målen. Här följer några exempel på åtgärder som fullmäktige beslutat om men som är kontraproduktiva i förhållande till miljö- och klimatmålen:
1. Nya trafikplatser på E22:an vid Brunnshög, Östra Torn/Ideon och en ny trafikplats vid Lund Södra
2. Ny bilväg mellan Brunnshög och Norra Fäladen
3. Planen föreslår en ny Yttre Norra Ring, dvs. en väg mellan Odarslöv/Brunnshög och E6 via Vallkärra station
4. Åkerlund & Rausings väg ska enligt planen förlängas över Höje ås dalgång och anknyta till väg 108
5. Trafikverkets planer på att bygga ut väg 16 till en fyrfilig väg med nära-nog-motorvägsstandard välkomnas i planen
6. Vägen mellan Odarslöv och Södra Sandby ska byggas ut
7. Lunds kommun är enligt planen beredd att ställa mark till förfogande för ett reservat för ny landningsbana vid Sturup
ÖP 2010 är en plan för ökad biltrafik, vilket också slås fast i planen. Därmed framstår de uppsatta målen, även planens egen lågambitiösa målnivå, som ett illusionstrick.
Inget om ”tysta miljöer” i planen
Det framgick också vid fullmäktiges behandling av översiktsplanen att den borgerliga majoriteten i Byggnadsnämnden inte fullföljt fullmäktiges uppdrag (som finns angivet som åtgärd 5.21 i LundaEko) att utpeka s k tysta miljöer och föreslå åtgärder för att skydda dessa. Fullmäktiges majoritet tyckte, märkligt nog, att det var helt i sin ordning att negligera fullmäktiges uppdrag. Det är synnerligen anmärkningsvärt att fullmäktige inte tar sina egna beslut på allvar.
Därför yrkade Demokratisk Vänster avslag på planen
Av formella skäl inte är möjligt att göra ändringar i förslaget när det väl har lagts på fullmäktiges bord – ja eller nej är det enda som är möjligt att i sak yrka på. Eftersom vi inte kan ställa oss bakom en plan som under de kommande fyrtio åren fortsätter att främja bilismen och motverka en aktiv och verkningsfull miljö- och klimatpolitik yrkade vi avslag på planen i sin helhet.
Ulf Nymark, Demokratisk Vänster
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar