Jag får en tankeställare av Sverker Oredssons kommentar till en ledare i
Sydsvenskan under rubriken Ny påve, gammal kyrka. Han tycker sig se en
anti-katolicism med rötter i trettioåriga kriget. Jag har suttit och
nickat instämmande i ledaren och andra texter kritiska mot katolska
kyrkan. Är det bara som jag glider med i traditionen?
Nej, jag tror inte det. När jag jobbade i den svenska delegationen
till FNs befolkningskonferens i Kairo 1994, blev jag förskräckt över
"den heliga stolens" massiva och skickliga kampanj mot kvinnors
rättigheter till sin kropp. Nog är det upprörande att en kyrka ska ha
en plats i FN? Med till synes obegränsade resurser och tusenårig
träning i diplomatiskt lobbyarbete lyckades den samla alla krafter mot
så kallade reproduktiva rättigheter. Det var en allians med muslimska
länder och fundamentalistiska kristna rörelser i USA och fattiga länder.
Det gällde inte enbart abort. Katolska kyrkan var helt emot
preventivmedel andra var bara emot användning utan mannens tillstånd.
Kristendomen i Afrika förde inte med sig mycket till
kvinnofrigörelse. Lagarna från det kristna Europa underställde
fullständigt kvinnan sin make. Hon var ekonomiskt omyndig, så även om
hon fick ärva, så var det hennes man eller son som förvaltade vad hon
ägde. Som ogift var hon underställd far eller bror. I Östafrika var det
faktiskt så att kvinnor konverterade till islam för att få lov att
köpa och äga hus. Även inom äktenskapet har muslimska kvinnor kontroll
över sina ägodelar och inkomster. De senaste årtiondena har
kvinnorörelserna i Afrika lyckats ändra många lagar, men i till exempel
Lesotho är fortfarande en gift kvinna omyndig (om det inte ändrats de
senaste tre åren). Den starka katolska kyrkan har inte lyft ett finger
för att stödja dem.
Diktatorn och katoliken Mugabe var en välkommen gäst vid
påveinstallationen. I Zimbabwe lärde jag känna en kvinna som gråtande
berättade för mig att hon troligen skulle komma till helvetet. Hon hade
sju barn med en man som hon älskade och bodde ihop med. Men han var
fattig och kunde inte betala brudpriset, lobola, och kyrkan hade en
överenskommelse med de traditionella ledarna att inte viga ett par utan
föräldrarnas godkännande. Hon levde alltså i synd och fick därför inte
ta nattvarden och få syndernas förlåtelse. Hon gick regelbundet till
den katolska kyrkan, men fick aldrig förlåtelsen.
Under de år jag arbetade i Afrika spreds AIDS-epidemin. Familjer
bestående av mormor och barnbarn enbart blev allt vanligare. Stora
delar av en generation dukade under för sjudomen. Men katolska kyrkan
motsätter sig kondomer som skydd, och är som jag ser det därmed
medskyldiga till många människors för tidiga död. Den katolska kyrkan är
en politisk maktfaktor som allierar sig med många krafter mot kvinnors
rättigheter. Denna massiva manliga maktpyramid behövs inte som
bromskloss i värderingsfrågor, i en värld där misogyna värderingar är
så utbredda.
Jag har, eller försöker i alla fall, ha stor respekt för människor
tro. Jag har inte fått en sådan respekt med mig hemifrån. Min pappa
blev som femtonåring utslängd från sitt babtistkristna hem när han
vägrade döpa sig, min mamma spottade ut ordet Schartauaner, och mormor
upprepade: Akta dig för svartrockarna. Dom hade sina bittra
erfarenheter. Själv har jag svårt att finna mig tillrätta i ett rum och
en tankekonstruktion där ett tortyrinstrument är symbolen. Riktigt
svårt var det att se allt guld och förgyllt lidande när jag besökte
Vatikanens konstgallerier. Men att min kritiska hållning mot katolska
kyrkan skulle vara nedärv i kulturen, det tror jag inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar