Ingen vill ha onödig byråkrati och alla vill att det ska byggas fler
bostäder. En förenklad process för plangenomförande kan därför vara
välkommen, men vad föreslår då Plangenomförandeutredningen SOU 2013:34,
som nu är ute på remiss?
Betänkandet vill uttryckligen begränsa medborgarinflytandet, medan
samspelet med byggherrarna ska utvecklas. Medborgarinflytande ska ha
inflytande endast över översiktsplanen, en plan vars konsekvenser är
svåra för lekmän att föreställa sig och som är för abstrakt för att
engagera sig i. På så vis slipper man så kallade Nimby reaktioner ( inte
på min bakgård) från närboende. Och det är klart då vore det snabbare
och enklare att kunna förtäta stan till allmänintressets bästa. Men hur
definieras allmänintresset om allmänheten varken får insyn eller
möjligheter till deltagande när planerna konkretisera?
Ur demokratisk synpunkt är det viktigt att åtminstone
förtroendevalda får möjlighet att yttra sig om detaljplan, och att en
sådan i motsats till betänkandets förslag får innehålla fler än
obligatoriska krav (vilken del av marken som får bebyggas och med
vilken höjd). Betänkandet föreslår dessutom möjligheten att ge bygglov
utan att detaljplan finns, det skulle innebära att såväl medborgare som
förtroendevalda förlorar möjlighet till insyn och påverkan i skapandet
av staden.
Av den anledningen bör detaljplanen finnas kvar med möjlighet till
speciella krav och med ett utställningsförfarande som allmänheten kan
ta del av. Den bör sedan granskas av de förtroendevalda i
facknämnderna. Bygglov utan detaljplan bör begränsas till objekt med
minimalt allmänintresse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar