Poliser i Austin, TX, bygger färgglad kulle av elsparkcyklar utan tillstånd. Foto: John Anderson.
Reglerna kring elrullbrädor, s k
elsparkcyklar, är oklara och förvirrande. Regelverket för var och hur
fort dessa tingestar får framföras är, som påpekats tidigare i dessa
spalter, oklart. Men även vad som gäller för felparkering av
elrullbrädor på gator och gång- & cykelbanor finns oklarheter.
Ordning och reda
Det visar förslaget i en V-motion som var uppe för
behandling i kommunstyrelsen i i början av denna månad. Motionen har
rubriken ”Dags för ordning och reda även med elsparkcyklar!”.
Vänsterpartisterna Jesper Sahlén och Mats Olsson föreslår att Lunds
kommun i ett ägardirektiv till Lunds kommuns parkeringsbolag ska
uppmana p-bolaget att skicka parkeringsböter för varje felparkerad
elsparkscykel.
MP avstod från att rösta
I kommunstyrelsen röstade de borgerliga för att motionen ska
avslås i fullmäktige. De tyckte tydligen att det inte finns några
problem med felparkerade elrullbrädor. V röstade för att motionen
skulle skickas till parkeringsbolaget för yttrande innan
ställningstagande gjordes. Miljöpartiet avstod från att delta i
omröstningen. MP står helhjärtat bakom motionens syfte, men motionens
förslag är inte möjligt att genomföra. Det saknar stöd i lag och
förordning.
Åtgärdsprogram och polistillstånd
I stället hänvisar MP till två egna motioner som partiet
lämnat in. I den ena motionen föreslår MP att kommunen ska ta fram ett
åtgärdsprogram för att komma till rätta med problemen. Den andra
motionen föreslår att det ska krävas polistillstånd för
elrullbrädesföretagen att ställa upp sina tingestar för uthyrning på
offentlig plats.
MP redogör i en röstförklaring (formellt sett en
reservation) för vilka regler som gäller och varför partiet inte kan
stödja V-motionen. Här återges ett avsnitt ur MPs röstförklaring:
Parkeringsbolaget kan inte utfärda böter eller felparkeringsavgift
Lunds kommuns parkeringsbolag har inga möjligheter att
utfärda parkeringsböter för felparkerade elsparkscyklar. Inte heller
Tekniska nämnden, Lunds lokala trafikmyndighet, kan besluta om böter
för felparkerade elsparkcyklar. Parkeringsböter, eller som det
egentligen heter, felparkeringsavgift, kan bara ges till fordon som är
registrerade i vägtrafikregistret (Lag om felparkeringsavgift).
Exemplet Stockholm
Motionärerna anför att Stockholm skulle ha infört ett
system med parkeringsböter. Så är inte fallet. Stockholm flyttar
felparkerade cyklar med stöd av ”lag om flyttning av fordon i vissa
fall”. Denna lag ger rätt för kommunal trafikmyndighet att flytta
fordon ”när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av
naturvårdsskäl.” Fordon kan enligt lagen flyttas endera till särskild
uppställningsplats eller ställas på en lämplig, laglig plats nära
felparkeringsplatsen. så kallad kort flytt. För övrigt har Stockholm,
enligt Svt, ännu inte infört denna modell.
Lokal trafikmyndighet fattar beslut om flyttning
För att flyttning ska kunna genomföras ska den kommunala
trafikmyndigheten göra en utredning, besluta om flyttning, skriva
protokoll och underrätta ägaren. Kommunen har rätt att ta ut ersättning
för de kostnader som uppstår för kommunen i samband med flyttning,
inkl. administrativa kostnader. Stockholm arbetar, till skillnad mot
Lund, i huvudsak med kort flytt och debiterar elsparksföretagen för
sina kostnader i samband med detta.
Det är sålunda enbart lokal trafikmyndighet, dvs i
Lunds fall Tekniska nämnden, som kan fatta beslut om flyttning och från
elsparksbolagen kräva ersättning för sina kostnader. Så långt MP:s
röstförklaring
MP:s motion om en åtgärdsplan lämnades in redan i
september 2019 men har ännu inte behandlats av fullmäktige. Den kommer
förhoppningsvis upp för beslut på sammanträdet i nästa. Det gör nog
även V-motionen som lämnades in drygt ett år senare än MP:s motion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar