Kolonister och boende kräver att Byggnadsnämnden omarbetar planen för nya Solhällan!
Inbjudan till pressträff ang. planen för det nya bostadsområdet Solhällan, Mårtens Fälad 1:15.
Tisdagen den 15 juni kl 11.00
Tyvärr kunde inte VB närvara på pressträffen men vi
återger gärna det pressmeddelande som distribuerades även tll oss som
inte kunde närvara.
I övermorgon, 17/6, kommer detaljplanen för Solhällan
(det nya bostadsområdet) upp till beslut i Byggnadsnämnden. Planen
påverkar i hög grad såväl Solhällans koloniområde som Fritjofs väg, en
smal lokalgata som alltmer har kommit att utnyttjas som genomfartsled
av bilar och lastbilar, de senare trots förbudsskyltar! Redan nu hotar
detta oxelallén och syrenbuskarna och gör bollplanen otillgänglig för
barnen i Vipelyckan väster om Solhällan. Vi boende på Fritjofs väg och
kolonister på Solhällan kräver att planen omarbetas, så att hänsyn tas
till de förslag till förbättringar, som vi upplever har nonchalerats
eller utan problematisering ’viftats bort’ med hänvisning till andra
nämnder.
Vi är positiva till att nya bostäder byggs på Solhällanområdet. Vi har vid flera tillfällen framfört förslag
till förbättringar av detaljplanen, som skulle gagna miljön, öka
säkerheten och skapa en modern helhetslösning genom en sammanhållen
trädgårdsstad bestående av Vipelyckan väster om Fritjofs Väg
(byggt på 30-talet), Solhällans koloniområde och Solhällans nya
bostadsområde. Svaren på våra yttranden har ofta varit bedömningar
gjorda utan hänvisning till väl underbyggd bedömningsgrund samt utan
någon konsekvensanalys. Utifrån sett kan bedömningarna uppfattas
närmast som tyckanden.
Vi kräver att planen innan den antas kompletteras med
• en planändring som flyttar genomfartsgatan mellan nya bostadsområdet
och Fritjofs väg ca tio meter norrut (LKC, närboende och kolonister
har redan från början avvisat denna uti delning av koloniområdet)
• en trafikmätning på Fritjofs väg som säkerställer korrekta
mätvärden, vilket bland annat innebär att den genomförs i normalläget
efter pandemin
• en bullerutredning som utgår från idag aktuella och framtida förväntade trafikflöden på Fritjofs väg
• en barnkonsekvensanalys som innefattar de barn som vistas på koloniområdet och de barn som bor i närområdet
• en översyn av var odlingslotter kan placeras i direkt närhet till Solhällans bostäder istället för inom koloniområdet
• planbestämmelser som gör Fritjofs väg till en gata fri från
genomfartstrafik och att trafiken anpassas till de gåendes villkor för
att säkra en lugn och trygg koppling mellan det nya bostadsområde och
det befintliga bostadsområdet väster om koloniområdet, vilket är en
förutsättning för en sammanhållen trädgårdsstad.
Genomfartsgatan
Vi häpnar över att förslaget att spara värdefull uppvuxen grönska genom att flytta genomfartsgatan ca tio meter norrut
överhuvudtaget inte beaktas. Uppvuxna Träd och syrenbuskar skulle
fortsatt tjäna som kolsänkor viktiga för luft och miljö och vara oaser
för svalka, vindskydd och trevnad.
Trafik- och bullerutredningarna
Vi är förvånade över att den trafikutredning som
gjorts 2020 anger att trafikflödet på Fritjofs väg uppgår till endast
1200 motorfordon/dygn. Enligt en trafikräkning år 1995 uppgick
motortrafiken redan då till nära 3000 motorfordon! Sedan dess har
antalet bostäder markant ökat liksom antalet bilburna gymnasister på
Vipan. Till det kommer den planerade flytten av Komvux till Vipan. Vi
ställer oss därför kritiska till tillförlitligheten i den trafikräkning
som ingår i planen!
Bullerutredningen som ingår i planen bygger på
trafikmätningen som gjordes 2020. Bullervärdena för Fritjofs väg blir
missvisande när motortrafiken enligt tidigare mätningar är nära 3
gånger större.
Barnkonsekvensanalysen
Barnkonsekvensanalysen är bristfällig.
Analysen beaktar endast de barn som kommer att bo i området.
Konsekvenserna i form av trafikolycksrisker, buller och barriäreffekter
för barn som uppehåller sig på koloniområdet eller som bor i
bostadsområdet väster om planområdet har överhuvudtaget inte belysts.
Inte heller har dialog med barnen på kolonin eller
närboende förts. Planens barnperspektiv är i allt väsentligt därmed ett
barnperspektiv ur de vuxnas synpunkt, inte ur barnens. Det är tveksamt
om barnkon-sekvensanalysen därmed är i full överensstämmelse med
barnkonventionen. Området är tänkt som en trädgårdsstad och en tanke är
liv och rörelse av både vuxna och barn!
Odlingslotterna
Nytt i koloniområdets karaktär är att man föreslagit odlingslotter inne på koloniområdet.
Plats för möte och gemensamma aktiviteter har avsiktligt eller
oaktsamt tagits bort till förmån för odlingslotter. Samtliga kolonister:
enskilda, LKC och föreningen, anser att dessa ska ligga utanför
området och i närheten av bostäderna och dem som efterfrågar dessa.
Erfarenheten säger att de riskerar att snabbt bli bortglömda och
nedgångna och då kommer att ha en förfulande karaktär på ett välskött
område. Med en nära länk till bostäderna kan man ställa högre krav i
sambandmed upplåtelsen av odlingslotterna
Fritjofs väg
Vi oroas starkt över den trafikökning med
åtföljande bullerökning som blir följden av att det föreslås bli en
utfart till Fritjofs väg från det nya området. Fritjofs väg blir ännu
tydligare än nu en genomfartsled och genväg för bilister. Vårt förslag
är att genomfart blir förbjuden mellan Fritjofs väg och bostadsområdet,
att den föreslagna gång- och cykelvägen (som enl planförslaget tillåter
bilar) från Fritjofs väg stängs för genomfart men tillåter att den
kan användas som utrymningsväg vid behov.
Mer information
För kolonisterna:
Mira Necevska, tel. 070 7958 138
Ulf Svärd, tel. 070 535 2084
För boende på Fritjofs Väg:
Boel Billgren, tel. 070 558 8983
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar