Jag har en kompis som råkar vara expert på trafikfrågor. Han brukar
säga att om man skall ha spårväg i Lund bör man dra den rakt ner från
Allhelgonakyrkan via Bredgatan, Kyrkogatan och Södergatan. Problemen med
spårvagnen uppstår ju nere vid stationen, där man måste påverka
Clemenstorget och det är svårt att komma vidare med någon form av
genomfartstrafik. Hur gör man då med tågpendlarna om spårvagnen går på
Bredgatan? Ja, mitt förslag är att gräva en tunnel från Åke Hans till
Stationen med uppgångar direkt till de olika perrongerna. Om man förser
denna tunnel med rullande gångbana kan pendlarna stiga av vid Åke Hans
och snabbt på den rullande gångbanan ta sig till sitt tåg utan att
besväras av dåligt väder.
Med denna lösning vinner man att:
• Man får bekväm kollektivtrafik till Lunds centrum, vilket behövs för att stimulera centrumlivet.
• Man får genomfart och kan låta spårvagnen gå till Staffanstorp
eller kanske till arbetsplatserna på Tetra Pack och Gastelyckan. Vad
vet jag?
Nackdelen blir den extra tid det tar att ta sig med den rullande
gångbanan till Åke Hans (ca 400 m), jämfört med att ta sig ut till en
hållplats på Clemenstorget utan rullgångbana (ca 150 m). Jag uppskattar
att en rullgångbana går ca 5 km/tim. Då tar det knappt 5 min från en
perrong på stationen till Åke Hans. Pendlare kommer säkert att gå på
rullbandet, kanske i rask takt, och då kan tiden halveras till 2,5
minuter, vilket jag menar borde vara helt acceptabelt. De flesta mår ju
bra av lite motion och man behöver ju inte besväras av regn, snö eller
blåst. Ev. kan bredden på Bredgatan vara en begränsning för att skapa
uppgångar från tunneln på båda sidor om dubbla spårvagnsspår, men det
är väl problem som kan lösas på ett eller annat sätt.
En spårvagn genom centrum kan bli ett ganska vackert
inslag om man kan få den att gå på ackumulatordrift mellan Lasarettet
och Mejeriet. En spårvagn måste sannolikt av säkerhetsskäl köra ganska
långsamt genom centrum och kommer att vara ett tyst och behagligt inslag
i den centrala stadsmiljön. Den kommer att transportera människor
bekvämt till det kulturliv och den kommers som vi vill att Lunds
centrum skall innehålla. Den kommer alltså inte enbart, som i nuvarande
föreslagna lösning, serva pendlare till och från andra orter utan
också ge de nya bosättarna på Brunnshög god förbindelse till Lunds
centrum.
Vore inte det en bra idé? Kan man sedan få till en
ekonomisk kalkyl som visar att spårvägs- alternativet har rimliga
kostnader jämfört med andra alternativ är väl projektet i hamn, eller
hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar